torsdag 23 augusti 2012

Vackra fina hästen och jag har hunnit med att dressyra (mycket seriöst, på bett) flera gånger, och även hoppa en gång (på hack, väldigt oseriöst).

Tänker såhär, att nu är det inget fel på henne längre (vad jag vet...) och då är det dags att växa upp och acceptera bett. Så det har vi tränat på. Nu har vi förvisso tränat på det med mitt gummipelham (fast med allt i stora ringen så det blir vanligt bett), och det får jag ju ändå inte rida på sen, men nu får man faktiskt rida tävling på både rakt och gummiklätt bett, så jag ville testa för att se om det var värt att köpa ett.

Det är det nog. Hon är ganska arg på alla bett, men det är nu en ren vanesak/uppfostringsgrej, och det gick... faktiskt ganska bra. Över förväntan hur som helst, med tanke på att jag inte ens minns när hon reds på bett sist. Mycket skritt blir det, och när vi varit okej där har vi galopperat (katastrofalt), och när hon slaknat där så har vi tagit tag i traven, och DEN har varit jättebra, så jag är nöjd. Jag har till och med kunnat samla kort kort några få steg på varje långsida med exakt önskat resultat, och nu vill jag banne mig att någon filmar någon gång framöver så jag kan få följa utvecklingen.

Fast inte den närmaste veckan, för då är jag utomlands, och tränare K ska rida henne istället (på bett), och det tror jag blir riktigt nyttigt för min ganska bekväma fröken.

1 kommentar:

Maja (tidigare majagoesirish.blogg.se) sa...

Om det är sug du saknar, alltså att hon inte vill ta stöd, så kan jag rekommendera baucherbetten! Bella kopplade ju på det defensiva mot ALLA bett jag provade, gick bara emot och ville inta ta stöd. Men med baucherbettet (tredelat med koppar i mitten) är hon helnöjd! Visst kan hon gnaga lite på det ibland, men oftast är hon helt stilla med munnen. Nu går det även att variera med andra bett igen efter att hon gått med baucherbettet ett tag =)
Snällare bett finns inte!

Sv; I rent försäljningssyfte har jag faktiskt valt att inte inkludera Bella i bloggandet, men lite ska jag väl kunna knåpa ihop! =)