måndag 14 mars 2011

Har fått bra och dåliga nyheter, både avseende mig själv och hästen. I mitt fall så är de bra nyheterna att jag fått av ställningen, i onsdags, och numer haltar runt istället. Är inte så mycket det tidigare brottet som är ett problem, utan mer det faktum att jag haft benet fixerat utan böjning i sju veckor. Alla muskler och senor har dragit ihop sig, och jag kan inte böja benet i mer än ca 80 grader.

Den dåliga nyheten är då alltså att det inte bara är att fortsätta som tidigare, utan läkaren rekommenderade sex veckor innan ridning. Det tänker jag dock strunta högaktningsfullt i. Planen är att låta Tilly stå kvar inackorderad april ut, och då åka dit och rida två till tre gånger i veckan. Utan stigbyglar i början för att minimera stötar. Nu gör förvisso brottet inte ett dugg ont, men man vet ju aldrig hur det känns med längre belastning. Bara fördelar för mig; jag "slipper" ha hand om hästen nu i början, det räcker med att rida några dagar i veckan, och jag får rida i ridhus.

För hästens del är de bra nyheterna att hon fått börja hoppa nu, cavaletti, vilket utförs med största glädje. De dåliga nyheterna är att hon var varm i ett framben i helgen. Väljer dock inte att dra för stora växlar på det, eftersom det kan bero på precis vad som helst. Tänkbara orsaker är överansträngning eftersom hon skuttade rätt rejält (mellan cavalettina), alternativt det (ändå ganska trevliga) alternativet att hon belastar just det benet annorlunda nu då hon inte längre har ont i ryggen. Om man då kan säga att en hälta är positiv så är den det.

Ska dit på onsdag och kika lite och prata med hon som har henne om hur hon tycker om hästen och vad hon tycker om mitt upplägg. Och pussas!

Under tiden så har jag passat på att blinga min tävlingshjälm inför sommarens hopptävlingar. Rätt nöjd faktiskt.

Inga kommentarer: