onsdag 10 augusti 2011

Här regnar det. Massor. Det är översvämning i stallet (som tur är går det inte in i boxarna, stallet är byggt som ett L med boxar och sadelkammare i nederstrecket och så långt har det aldrig runnit in. Än). Jag har "roat" mig med att bygga vallar av prima hö för att hindra mer vatten. Vägen hem är en sjö på lite gräs i mitten. Det har regnat - oavbrutet - sen tre i natt. Eftersom det är så torrt så rinner det inte undan heller.

Men, det behövs ju regn. Blir definitivt bättre underlag på grusvägarna då. Det trista är bara att det innebär att kvällens hoppträning blir inställd, och vi behööööver hoppträning.

Jag minns inte vad jag gjort de senaste dagarna, men igår var vi på P&J igen, samma ställe som förut, och det var lika tydligt denna gång att det är Tillys grej det här med att hoppa på stora gräsbanor. Denna gång hoppade vi 80 + 90 cm, och 90 cm kändes inte högt på något vis alls. Körde på min tränares inställning att hoppa henne som om hon fortfarande vore unghäst, dvs lite mer på fart än på teknik, och det fungerade utmärkt. Hon suger mer mot hindren i hög fart, och även om jag kan känna att hon saktar av en aning och tittar på tittiga hinder så hinner/vill hon inte stanna. Det ser möjligtvis inte alls snyggt ut, men jag bryr mig inte så länge hon får upp självförtroendet.

Borde borde borde verkligen rida idag, men som sagt så HÄLLER det ner, och jag tror jag avvaktar till kvällen. Imorgon ska vi nämligen rida dressyrtävling och det är ju en fördel att ha en genomriden häst då.

Jag mailade arrangören och bad om att få starta utom tävlan på hackamore (den absolut enda anledningen till att jag startar dressyr är ju bara för att Tilly ska få rutin på dressyrbanor, jag har inga som helst illusioner om bra procent), och fick följande till svar:

"Vi har nu varit i kontakt med NN som är domare och enligt henne så får du inte tävla utom tävlan på hackamore utan du är ju anmäld till tävling på sedvanligt sätt och då är det godkänt bett som gäller."

Det är ju så jäkla tråkigt, och stelbent liksom. Jag antar att de är ute efter många starter, och eftersom jag begär att få starta utom tävlan, så kommer jag ju inte konkurrera med någon på orättvisa villkor. Det är ju helt upp till domaren att besluta om det så varför inte ett "javisst kan du få det, UTOM TÄVLAN"? De vet ju inte varför jag ber om det? Det kan ju vara så att min häst gjort illa sig i munnen och inte kan gå med bett, och i såna fall hade jag ju avanmält och de hade missat en start? Och SÅ många starter har de inte att jag tycker de har råd med sånt...

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag köpte mina på frtab.se - men de finns tydligen billigt på andra stället också :)

Anonym sa...

Ja, jag kan faktiskt hålla med att det är väldigt snålt, och det är många fler som har sagt det. Jag är väl medveten om missarna och det ska man ju inte ha betalt för men precis som du säger är ju programmet både jämnt och välridet. Jag var väldigt nöjd med henne iaf! Vilken trevlig blogg du har, den kommer jag att återkomma till :)