tisdag 23 augusti 2011

Igår red jag B-ponny, ett lite mer seriöst pass, och det var riktigt kul. Började med att värma upp "runt ägorna" och lät honom gå lite som han ville, och lite som han ville var full fart med öronen framåt till slut, så då fick det bli så. Värt att notera att han knappt flåsade något alls efter full rulle-galopp med mig på ryggen, så undrar om inte lille ponnyn är hypokondriker/lögnare i longerlina, för SÅ usel kondis kan han ju knappast ha vid det här laget har jag tänkt.

Problem uppstår dock med hur man ska placera sig i sadeln när man rider spolformad ponny utan svanskappa eller brösta. Jag kan inte stå upp och luta mig fram för mycket, för då får han för mycket tyngd på frambenen och orkar inte. Men lutar jag mig bakåt och släpper upp rygg och framben så åker sadeln sakta men säkert framåt, och är man då lite överviktig som Göran, så blir det förskräckligt obekvämt när fettet i armhålorna trycks ut över bogarna... Jag löste det med att sitta av och sadla om ett par gånger. Är ju inte så högt att komma upp igen...

Hur som helst var han väldigt framåt och positiv och tyckte det var KUL! att det hände något. NU red jag bara seriöst i en kvart max, men han hade massor av go och vilja kvar. Superrolig att rida faktiskt, jag bände och stretchade i skritt, gick kort över i trav och sen lite galopp, och sen var vi klara. Blir samma sak idag och imorgon, sen åker jag på semester i fyra dagar, och då får F ta hand om honom på helgen, och sen åker han ju hem. Ska se om jag kan tvinga mamma att fota lite idag.

Inga kommentarer: