måndag 5 december 2011

Alltså, jag orkar inte... Hon som jag inte tyckte om har nu mailat och sagt att utöver depositionen vill hon ha två månadshyror av mig, kallhyra á 2500 kr per månad (pga två månaders uppsägningstid), samt att jag är tvungen att ta "mina" pass ändå de där två månaderna. För jag skrev ju på avtal när jag lämnade depositionen. Sen sa jag nej två dagar senare förvisso, men vissa människor är ju som de är och vill klämma pengar ur allt och alla. Jag visste att det fanns en orsak till att jag inte gillade henne...

Till råga på allt hör hon med första stallet av sig per mail idag och påstår även hon att hon ska ha stallhyra av mig ändå. Man baxnar.

Vi pratar Stockholm, vi pratar stallbrist, vi pratar ställen med kö, och därmed tillsatta stallplatser på en vecka. Inget av dessa ställen kommer därför stå med tomma boxar i februari, det kan jag garantera.

Jag är ingen strulig person, tvärtom. Jag har koll på tider, åtaganden, ekonomi, you name it. Jag har varit väldigt velig när det gäller det här med stallplats, just för att jag vill hitta något långvarigt som är BRA för Tilly.

Jag har vare sig skrivit på något eller blivit informerad om uppsägningstid på det första stället, och det har jag informerat henne om, och att jag inte har för avsikt att betala något alls. Nu är hon jurist, och en av anledningarna till att jag sa nej till henne var ju för att folk sa att "Gud nej, där ska du inte stå, hon stämmer folk i parti och minut", så det har jag garanterat inte sett slutet på än. Hon den andra, där har jag ju skrivit på avtal, så där är det knivigare. Har tagit kontakt med Konsumentverket för vägledning så får vi se vad de säger.

Jag kan ju tycka, och då talar jag för MIG och allmänt hyfs, att vore det jag som hade stallet och någon gjorde som jag gjort (till saken hör att jag - självklart - varit väldigt saklig i all kommunikation, och bett om ursäkt för strul och besvär), så hade jag nöjt mig med att behålla depositionen och inget mer. Nu är jag hyfsat säker på att just detta med att behålla depositionen är helt fel, och att hon kan få rätt i det där med hyran, åtminstone delvis, just eftersom jag redan skrivit på. Tänker dock inte ge mig direkt såklart. Jag har dock GIVETVIS alla intentioner att göra som juristerna säger, jag är ingen oärlig människa, men avtalet är extremt luddigt, och innan jag betalar en spänn till vill jag ha det utrett.

Tyvärr är jag också en sån person som ältar allt. Jag vill ha lösningar på allt DIREKT, beslut ska fattas omedelbart, och saker ska också åtgärdas direkt. När det inte GÅR, eller när någon sätter käppar i hjulet, så får jag ångest, tänker på det som ska fixas typ 24/7, tills det är löst, och nästa problem dyker upp, så kan jag ha ont i magen över något annat istället. Har blivit något bättre med åldern, men inte mycket tyvärr.

5 kommentarer:

Lotta sa...

Men oj så tröttsamt... Helt plötsligt känns det helt OK att bara ha hund, som bor hemma. :) Och väldigt skönt att inte bo i Stockholm...

Siri sa...

Vilka vidriga människor det finns. usch.

Angående stigläder så tycker jag också det. Det är aldrig någon som har sagt till mig att jag har för korta, utan förut när jag såg mig själv på bild tyckte jag att de såg så jävla korta ut. Har kommit över det nu.

Birgittas hästsida sa...

Usch vilken soppa! Förstår att du bekymrar dig- jag brukar också agera exakt likadant med grubblerier 24/7, en önskan att fixa allt nu, genast och meddetsamma!

Du ska nog prova att stå på dig- säkert blir boxarna uthyrda och varför skulle du då betala?

Tror att båda stallägarna försöker "köra en penna"- går det så går det:(!

msn00b sa...

Nu är ju jag int jurist men ett avtal är ju bindande för båda parter dvs om de skall kräva dig på hyra så måste boxen stå tom under denna tid, dvs de får på inga villkors vis hyra ut till någon annan. Angående kollektivpasset så brukar avtalen var formulerade så att det i den enskilda del som gäller just tjänstgöringen i stallet så är det ofta formulerat som "de som står i stallet..." trots att det ovan specificeras att person X nedan omnämnd som "hyresgästen" förbinder sig att..." dvs att du alltså inte bara måste hyra boxen för att behöva hjälpa till utan dessutom ha hästen där= kryphål. Även om det inte är formulerat på det viset så har jag svårt att se hur hon skulle kunna kräva dig på vite om ni inte avtalade specifikt att det skulle kosta en summa att utebli från tjänstgöring. I största allmänhet har jag svårt att se hur de skulle kunna kräva dig på BÅDE deposition och hyra, en deposition lämnar man ju som pant just för den skull att ägaren skall ha en säkerhet om avtalet sedan inte fullföljs, såtillvida att du har kvitto på depositionen då. Lycka till, hoppas att det löser sig!

Trasselkvast sa...

MsN00b: Avtalet säger två månaders uppsägningstid från närmast kommande månadsskifte. Det är första januari, och stallplatsen gills från första februari. Det tolkar JAG som EN månads stallhyra. INTE två månader OCH deposition. Det står bara två månader, inte ett ord om avtalsstart.

Just DEN biten har hon dock, inte förvånande, inte svarat på.