fredag 17 februari 2012

Igår var det ääääntligen dags för dressyrträning igen. Hoppningen är ju min grej (och Tillys...), men hur kul det än är att träna hoppning så är det nästan så att det slås av en bra dressyrträning.

Det är SÅ tråkigt att jag aldrig blir filmad eller fotad, för jag får ju aldrig se utvecklingen. Jag KÄNNER den ju, men det är inte samma sak. Hur som helst var hon fantastiskt fin igår, och jag är förundrad över hur fort det gått att få henne att acceptera bettet nu när jag väl satt igång och rida regelbundet med det. Att hon är förtjust i plastbettet gör ju sitt till. Synd bara att det är så himla fult med grön plast som sticker ut - varför görs det inte i vitt, eller hellre i svart?

Fokus låg dels på den svåra galoppen i högervarvet, och dels på att få in det där nedra högra bakbenet under kroppen. K är extremt uppfinningsrik när det gäller att komma på olika övningar att göra, och det är nästan så att det blir för många efter ett tag. Jag kan mycket väl tänka mig att nöta lite mer på varje, och framför allt så kommer jag ju inte ihåg alla när jag väl ska rida själv nästa gång. Vi körde någon variant med "skänkelvikning" på volten, för att sen gå ut och rida mindre volt åt andra hållet, i kombination med galoppfattning när vi kom tillbaka till det gamla spåret. Det, tillsammans med att jag fick lätta rejält på innehanden i högervarvet, gjorde att vi fick till väldigt fina fattningar, och till slut så var all galopp rund och trevlig. Mycket sidvärts blev det, i alla gångarter, och jag måste var noggrann med att hon faktiskt flyttar rumpan ordentligt även undan höger skänkel.

Är orimligt sugen på att starta en tävling i dressyr... Den första lämpliga är dock inte förrän i april, det är osannolikt dåligt utbud med tävlingar i Stockholm i vår.

Vi red inte så länge igår för att inte fresta på för mycket, men jag tror nog hon tål mer än vad jag tror - när jag travade av och la ner henne så var hon fortfarande väldigt pigg utan att vara springig. Idag ska jag dock bara longera och fokusera på balanserade galoppfattningar och egen balans i galoppen. Egentligen är jag inte så mycket för just longering, men fördelen med det framför tömkörning i det här fallet är just att hon får sköta sig själv och hålla reda på sina egna ben och sin egen balans.

Är så himla fint väder ute att jag inte vill åka till stallet än, jag vill att hon ska få vara ute varje sekund hon kan, men i princip sitter jag bara här och dödar tid och längtar efter min fina häst.

1 kommentar:

Siri sa...

Oh, nice. Det låter ju fett. Tror att jag satsar på den, ska verkligen försöka smörja. Kommer med största sannolikhet inte göra det men jag kan ju alltid försöka öppna mitt sinne.