fredag 20 april 2012

Idag har vi roat oss med att gå på löpband igen. Tilly blir så exalterad när jag tar fram transportskydden (de är rosa) att hon står och vibrerar i spolspiltan. Kul det. Kul också med nya transportkameran, fast den gör att jag tittar mer på skärmen än på körningen, bara för att det är så skoj att titta på sin häst käka hö och vicka med öronen.

På väg till rehabet klev det fram en svartklädd jeppe i vägen och började vifta med armarna. Vafan IDIOT, ur vägen! tänkte jag, tills jag såg att det var en polis, och fick en halv hjärtattack istället. Jag kör nämligen väldigt lagligt på papperet och inte fullt så lagligt i verkligheten (precis som 90% av Sveriges hästtransportägare). Hade inget körkort med mig, viftade lite med ögonfransarna (hur gör fula människor i en poliskontroll?), och sen skulle han bara "kolla upp mig lite", varpå han klev in i sin minibuss och var borta i MINST tio minuter. Kvar satt jag och jagade upp mig, men sen visade det sig att han inte hade koll på något och att allt var grönt (liksom, han sa att ekipaget var tio kilo över gränsen, "men det är okej", och jag tänker att eh? Min transport är typad till 1460, och bilen kanske väger 1600, HUR är det tio kilo över gränsen?)

Anyway, hoppade grå studsboll igår som vanligt, och fick så djävulusiskt ont i njurarna, eftersom hon var extra studsig, eftersom hennes medryttare tydligen mest låtit bli att rida dagen innan. Inte jättebra förutsättningar på en häst som jagar upp sig bara man andas "hinderstöd".

Därefter red jag unghäst, och hoppade även lite grann på det minsta hinder ni sett. Det är HIMLA kul att rida henne faktiskt. Varannan gång övar vi på att skänkeln betyder gå åt sidan, och varannan gång övar vi på att variera gångarterna. VARJE gång övar vi på att gå i form, vilket är det svåraste av allt, för hon är väldigt stretig i munnen, och man måste vara fan så kvick i hand och ben för att kunna behålla ett mjukt stöd, och driva fram till det. Missar man med en millisekund kör hon fram skallen och tar bautakliv. Hoppningen skötte hon däremot galant, hon hoppade stort över minihindret och med superfin taxering, så den kan det säkert bli något av. Önskar jag hade tiden, men det har jag inte alls.

Imorgon ska jag rida henne igen, och på söndag kommer Siri och ska provhoppa henne och se vad hon och ägaren tycker om ett samarbete.

2 kommentarer:

Maja sa...

Det är något med polisens makt över oss civila... Jag håller på att börja gråta VARJE gång jag ska göra blåskontroll (han hänt 7 gånger!), även om jag VET att jag inte druckit alkohol på flera dagar innan...!
Tur att du körde lagligt iaf!

S: Jo alltså det gick rätt bra. Som tur är hade jag ganska korta tömmar, och när jag på reflex släppte dem när jag såg vad hon tänkte göra, så liksom flaxade de ut längs sidorna om henne så hon trampade inte ens på dem!
Snäll som hon är stannade hon ju 200m bort på vägen och stod kvar där o väntade på mig.. =)

Sandra Jacobsson sa...

Sv: Schabraket är från Equiline av modellen "Octagon". Ett superbra schabrak! Går att beställa i egna färgkombinationer hos ryttarstugan.se :)