fredag 15 juni 2012

Dagens pass på PRE-stoet... åååååh!! Jag hoppade av hästen i förrgår helt lyrisk och lycklig över hur hon gått och vilken känsla jag fått. Hoppades såklart på att kunna matcha det igen, men inte trodde jag att vi skulle kunna trumfa det med hästlängder (haha).

Magiskt! Vi pratar alltså om en häst som bara stressar upp sig och slår sig fri, och idag hade vi kunnat rida in i en msv utan problem, utan överdrift. Jag hade dock bytt all hennes utrustning. Hennes för stora benskydd byttes mot lindor, tränset (där hon ändå gått finfint på rakt plastbett) byttes mot ponnyhacket, och hennes fruktansvärt illasittande sadel (ligger PÅ hästen, med gropar i ryggen som följd, MÅSTE verkligen samla mod att ta det med ägaren) byttes mot min apfula syntetsadel, som ligger bättre på hästen. Så hon fick verkligen alla förutsättningar, plus att vi var ensamma i ridhuset, något jag sedermera förbannade för det fanns ingen som såg eller kunde filma!

Ponnyhacket var en toppenidé, hon älskade det. PRE har ju av naturen ganska trippiga gångarter och går gärna uppåt med nacken, men idag lyckades jag rida henne rund och fin och vila på steget. Jobbade massor i skritt, det gjorde väl sitt till också, men vi avslutade i arbetstrav som jag samlade två gånger per långsida (låg och rund på kortsidan), och fick till närmast passageliknande steg, två här, tre där, och jag var sjukt nöjd såklart.

Tänk vilken häst det här kunde bli med rätt förutsättningar. Därför gör det mig ganska ledsen att hon har så illasittande utrustning och bett hon inte trivs med, plus två medryttare varav den ena (har bara sett en rida) inte kan rida för fem öre, men TROR hon kan det (den värsta sorten). Inte för att jag är någon stjärna, verkligen inte, men jag vet vad jag gör i alla fall, även om vägen dit är snårig ibland.

För tänk, så felriden som hon blir hela tiden, och har blivit i sitt liv (har inte sett matte rida ska jag tillägga, så jag är möjligen orättvis som går på hörsägen, men det är tränare K som säger det), och sen rider jag henne korrekt med bra utrustning i tre dagar och hästen går som en jävla klocka.

Inget ont om matte i sig dock, det är en supertrevlig människa som älskar sin häst, och det är fan inte lätt det här med hästar alla gånger.

Inga kommentarer: