torsdag 18 oktober 2012

Alltså, nu har ju inläggen lagts på hög, för att jag inte skrivit beror rakt inte på att jag inte haft något att skriva om. Hade en tanke om att bakdatera inlägg och skriva som vanligt, men nu minns jag inte längre vilka dagar eller i vilken ordning saker hänt, så jag nöjer mig med en sammanfattning:

Tillys förbaskade sår läker/läkte inte, av någon anledning, för gudarna ska veta att jag skött det enligt skolboken. KAN ju ha något att göra med all lera, och att det sitter rörligt till precis över kronranden. Jag har ridit på som vanligt, för hon har inte verkat särskilt påverkad av det, i alla fall inte till en början.

Tre medryttaraspiranter hade jag ute, varav en red minst dåligt (vilket ska ställas i sammanhang till att T knappt går att rida på bett), så hon fick komma tillbaka och rida lektion för K, som sen skulle få säga sitt. Fem minuter in hade jag dock bestämt mig för ett nej, detta grundat på flera olika saker. Dels så bad jag henne att under uppvärmningen inte sätta någon press på henne, utan bara försöka rida henne rund och låg. Det fick svaret "Men då jobbar hon ju inte korrekt?!". För mig är inte uppvärmningen en tidpunkt då man "arbetar" hästen per se, den går ut på att hästen ska få jogga igång, böjas igenom och bli varm i kroppen. T tycker dessutom om att gå rund och låg, och då får hon gärna göra det så vi börjar träningen nöjt och harmoniskt.
Dels så lyckades hon inte rida hästen i form en enda gång. Och, som sagt, jag vet att hon är svårriden på bett, men människan utgav sig för att rida msv-dressyr, vilket JAG inte gör, och jag kan rida min häst i form. K tyckte att vi skulle fråga om hon istället ville bli medryttare på en av hennes hästar, men hon blev så jävla förbannad när jag sa nej och ställde frågan. Hon hade minsann andra erbjudanden, tex rida på en 150 000 kronors-häst, så det ville hon inte alls.

Oh well. Har gett upp att försöka hitta någon vettig som kan rida hästen som medryttare, och det lutar åt att jag kommer hitta någon som jobbar med detta och kan rida henne mot betalning istället.

T har alltså gått klockrent för mig på hack, riktiga drömpass har vi fått till, och vi har tragglat vidare på bett och även där lyckats få liiiiite lite stöd, så det artar sig. Men, sen började hon ställa utåt igen... I samband med detta började hon bli varm i benet där såret satt och hon fick därför vila i ett par dagar. I måndags kom et'n som ibland ger lektioner i vårt stall och undersökte henne, och hon tyckte att hon visade ömhet i korset och i höger bak. Provade att rida henne i tisdags, och hon var konstigt nog väldigt nöjd med att bli riden, frustade och ville gärna jobba på, men var tydligt stel och gick helst väldigt mycket på bogarna. Var bara att boka tid för Chris igen, och igår var vi alltså ute på Karlslund och gick igenom henne igen.

Och då är hon halt på tre ben (fast INTE det som såret satt på), och ytterst öm i ryggen. Stackars min fina lilla häst vad hon får utstå. Behandlades överallt, och sen ska vi till kliniken på Hölö för uppföljning. Vi har ju redan varit där och röntgat benen när hon fick diagnosen hovledsinflammation (samma nu), men det var inte Chris som gjorde undersökningen, och jag gissar att han vill gå igenom hela hästen med lupp och ta reda på vad som orsakat problemet. Själv är jag bara livrädd att det ska visa sig att hon helt enkelt inte håller för ridning, jag vill inte ens tänka på saken, jag vill inte bli av med henne, hon är min stora kärlek, och det ska väldigt mycket till innan jag ger upp hoppet om henne.

Måste för övrigt varmt rekommendera Chris Johnston som veterinär, han är så himla bra. Lugn och trevlig, rolig till och med, tar sig tid att prata med ägarna, lugn i hanteringen med hästarna, och inte bara "vi sprutar, så kommer du tillbaka om två veckor så ser vi vad som hänt". Stilig är han också, och så pratar han så himla härligt, synd att han inte är 20 år yngre ;)

Karlslunds gård kan jag också hissa, det har jag visserligen gjort förut, men det skadar inte att göra lite mer reklam. Ann-Catrin och Henrik som driver rehabet är fantastiskt gulliga och omtänksamma, de har hjälpt mig hur mycket som helst med Tilly, och jag är otroligt tacksam för det.

Egentligen skulle jag gått tömkörningskurs på lördag, men eftersom hon inte ska gå så hårt så tycker jag att det inte är någon idé, utan jag kollar om jag får låna "unghästen" istället. Henne skriver jag mer om senare.

2 kommentarer:

www.birgittashstsida.com sa...

Har du någon teori kring VARFÖR hon är halt? Tycker du har tagit det så otroligt lugnt med henne och gett henne mycket mer tid än vad många hade gjort.

Trasselkvast sa...

Två teorier: Hon har täta kotor på två ställen i ryggen. Första veterinären trodde inte att de skulle spela någon roll, men han kan ju haft fel. Möjligen håller hon då som hopphäst/LC-häst, men ingen högre form/dressyr.

Eller så finns alternativet att hon helt enkelt är dåligt material och håller inte som ridhäst över huvudtaget.

Det första kan jag leva med.