tisdag 2 oktober 2012

Skulle ju egentligen ridit en terrängtävling i lördags, men den blev inställd pga det myckna regnandet, så då åkte vi till P&J istället och passade på att debutera 1,10 på hemmaklubben.

Eller, ja, så var planen i alla fall. Vi inledde med en meter, som gick bra, utom det att matte satt och sov fram till ett hinder som hon därmed stannade på. Hon kändes inte lika sugen på att hoppa som vanligt, och det har ju blivit lite olika events på sistone, så det kanske inte är så konstigt. Funderade därmed direkt efter på om jag skulle hoppa 1,10 eller stryka mig, men bestämde mig sen för att gå in i alla fall, hoppa några hinder för att känna efter och sen utgå om hon gjorde det bra.

Skulle bara in på framhoppningen igen för att galoppera några varv (bara några få starter mellan mina båda), när från ingenstans det kommer en galen fux och springer rakt in i T. Ironiskt nog är T efter vad jag kan se, den ENDA häst på hela tävlingsområdet som har röd rosett i svansen. Detta har jag ju inte för att hon är elak på något sätt, utan för att hon blir stissig av andra hästar, och kan slänga sig vid möten. Min första tanke är därför att hon har blivit rädd, vilket ligger nära till hands att tro, men hon verkar hela opåverkad. Haltar heller inte, och har inte fått några skador som jag kunde se, så jag går in i 1,10 och hoppar de fem första hindren, vilket går galant, det kändes inte ens högt, och sen går vi ut.

Inte förrän vid transporten ser jag att hon fått en trampskada på vänster bak, som blöder massor massor. Troligen blödde den inte innan vi hoppade, men satte igång av ansträngningen. Mitt dåliga samvete är monumentalt, och vi åker hem och tvättar sår i en halvtimme.

Nu visade det sig att såret inte är så farligt, det är mest bara ett hudsår med en flik som är skarp och lättvättad. Sitter dåligt till några cm över kronranden och är svårlindat, men med vetrap löser man det mesta. Hon fick stå i söndags, och så tömkörde jag igår, och hon går rent, är inte öm och såret har redan blivit mindre, men jag undrar jag om vi alltid ska ha sån här otur?

2 kommentarer:

emelie sa...

benskydden finns kvar =)

emelie sa...

hejsan, hade missat din kommentar på min blogg. Är du fotfarande intresserad av benskydden?
Frakten för båda blir nog runt 60.- så det skulle bli 260.- för båda paren.