onsdag 14 september 2011

Pga diverse orsaker, tid och pengar främst, så letar jag efter en medryttare till Tilly. Något jag ju aldrig varit med om tidigare, utan bara åt andra hållet (och jag finns ju, alltså måste det ju finnas hyfsade medryttare som tar ansvar nu med). Det är svårt.

För det första så vill jag ju egentligen inte ha en medryttare. Jag har gått ifrån att träffa Tilly flera gånger per dag, till en gång per dag, det är andra som hanterar och fodrar henne, och jag kommer ju bara dit och pysslar lite grann i jämförelse. Ska jag då dra av ytterligare från den tiden? Det är ju bara det att ekonomin inte riktigt går ihop just nu, alltså måste jag ha mer jobb, alltså måste jag ha mer tid. Är alltså inte för det ekonomiska med hästen jag behöver medryttare, det den betalar är ju ändå mycket lite av vad det kostar att ha häst.

Tilly trivs väldigt bra, och är trygg i sig själv i hanteringen, så jag tror absolut inte att hon skulle ta illa upp av att någon annan också rider, det är inte det, det är mer att det är MIN häst, och JAG vill ha hand om henne. Jag visste ju att detta skulle vara nödvändigt vid flytt dock.

Sen är det ju så att hon är rätt speciell att rida, går på hack, är inte helt färdig vad gäller muskelbyggandet, och behöver rent generellt sett stärkas. Då vill jag ju helst ha en medryttare som är BÄTTRE på att rida än vad jag är, men det verkar inte helt lätt att hitta. Alternativt att jag hittar någon som bara vill rida ut i skogen, för det behöver man inte vara någon stjärna för att klara av, och jag har svårt att se att man kan förstöra något genom att skogsmulla heller.

Nu har jag skrivit i annonsen att absolut ingen hoppning gäller, bara uteritt och dressyrträning, och att jag vill att man ska träna för tränare. Tänker då att tränar medryttaren för tränare när hon rider dressyr så är det i princip omöjligt att förstöra något, OM jag och denna tränare får prata ihop oss först.

Har fått tre svar som låter ok, varav en var där igår. Nu VET jag ju, av egen erfarenhet, att det är SVÅRT att provrida hästar, och ännu svårare när man vill bli medryttare och ägaren står och tittar på och dömer. Jag försöker dessutom verkligen tala om detta, just att jag dömer inte, jag ser mer på hur de passar ihop, trimmet kan man ta sen och provridningen är till för att känna på hästen.

Tilly är LÄTT att rida dock, om man bara ser till att åka runt lite, gå i form och känna lite på skolor, man håller i tyglarna och så går hon i form och flyttar för skänkeln. Hon gick inte dåligt med tjejen, men definitivt inte bra heller, och eftersom jag red först så vet jag att Tilly hade en riktigt bra dag (trots att hon vilade på måndagen efter tävlingen och alltså borde varit lite stel). Hon var väldigt trevlig dock, och jag fick bra vibbar av henne.

Tjejen som kommer på fredag är yngre, vilket i sig inte behöver vara negativt, så länge de är över 18. Och tjejen som kommer nästa vecka låter allra bäst, men det är mest för att hon är 37, och ålder är en fördel tycker jag nog ändå. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska fokusera på - trevlig människa som Tilly funkar bra med och inte stirra mig blind på ridkunskaperna, för dem kan man ändå slipa på med tränare, eller någon som är kunnigare, men kanske inte lika trevlig (inte för att jag vet det än, men scenariot kan uppstå).

2 kommentarer:

Linn sa...

Sv: Tack för kommentaren och tipsen!

När hon kom så var hon inspänd och gick och krökte på nacken med långa tyglar. Vi har nu ett år tränat på att länga ut halsen och hon är inte stark nog att hålla huvudet stilla utan nickar till ibland (bra mycket bättre då hon under hela våren gick bakom).
Så det blir bättre och bättre och vi låter det ta tid.

Problemet uppkommer endast på tävlingar. Hon nonchar mig totalt. Jag rider som jag gör på träningar och då går hon som en klocka.
Jag tror det mest beror på för lite mat och att hon har en spärr i huvudet. Hon har ändå gått från felriden till vinster i LB på ett år. Och hon var inte mycket riden när hon kom ändå.

Det du sa om att inte orka bära sig själv och att då inte orka gå upp i trav och galopp låter vettigt men tycker det är konstigt när hon gör det klockrent på träning och hemma :/

Försöker itne vara duktig och svara men tycker det är viktigt att diskutera och höra andras tankar och berätta sina :)

Siri sa...

Nej? Vad kul! Kom fram nästa gång, det vore fantastiskt kul. Hur gick det för dig?