fredag 9 september 2011

Ska inte fortsätta tjata om hur dåligt med tid jag har för bloggen, utan gå rakt på de två saker jag funderade på i stallet idag:

1. Tilly står på halm, vilket är nytt för både henne och mig. HON har inga problem med det, tvärtom, men jag HATAR det. Det är så jäkla jobbigt! Vi får inte ha bädd, vilket innebär att med mitt stökiga sto så måste jag - utan överdrift - mocka ur halva boxen VARJE gång jag mockar (alternativt gå igenom all löshalm med lupp, och det gör jag INTE när halmen är gratis och det redan nu tar så lång tid). Det blir två eller tre kärror hela vägen till stacken, och sen två eller tre kärror ny halm. Visst skulle jag kunna ha henne på mindre halm och göra det lättare för mig, som jag ser att en del av de andra gör, men det VILL jag inte. Jag kan tänka mig att halm är enkelt OM MAN HAR BÄDD, dvs när man endast behöver skicka ut högarna, vilket ju är nog så snabbt gjort, och då blir det väl dessutom ännu mjukare och trevligare, men Tilly stod på mellan tre och fem decimeter spånbädd i MITT stall, och mjukare och enklare än så blir det bara inte.

2. Terrängtävling i helgen, och gårdagens hoppning gick alldeles lysande, på slutet höjde vi upp rejält och hoppade 1,20 som mest, utan några som helst problem (hon hoppar fan som en gasell min flicka). Så det bådar ju gott inför att faktiskt ta oss till terrängen... Men hur som helst, fälttävlan innebär veterinärbesiktning, och den går på 300 feta riksdaler, vilket är nästan exakt samma som startavgiften. Har det inte gått liiite fel med veterinäravgiften, när det kostar lika mycket att visa upp sin häst i ca trettio sekunder som att faktiskt rida en hel dags tävling...?

1 kommentar:

Sirpan sa...

Grattis!

Det låter som en sjukt bra idé, jag mår alltid bra av en liten egoboost även om jag sköter det rätt bra själv. Ska du till Ågesta eller Mälarhöjden de kommande helgerna?