lördag 19 maj 2012

Jag är så kär i min häst! Jag är så GLAD att jag hittade just henne. Alldeles oavsett skador och stallproblem, så är HON ändå underbar, och allt jag letat efter i en häst.

I torsdags vilade hon ju, för det var dagen efter vattenbandet. Då hoppade jag istället två träningar på raken, först med PRE-stoet, som dagen till ära var alldeles särdeles lugn och sansad, och riktigt ridbar för en gång skull. Antingen hade hon en bra dag, eller så har det (äntligen!) gått upp för henne att jag inte håller i henne utan rider med benen. Direkt efter det fick matte skritta av henne, medan jag gick in i stallet och hämtade H, som då alltså fick gå med under den mer avancerade hopplektionen. Vi var dock bara med på framhoppningen, dels för att jag ville att hon skulle ridas fram och hoppas tillsammans med andra hästar, och dels för att jag ville hoppa lite fler hinder i följd.

Hon var jätteduktig, lite osäker på vad jag ville i början, men sen trillade poletten ner, och hon satsade glatt på allt jag styrde mot. Hon är så SJUKT smart den här hästen, gör jag en sak EN gång, så nog fan försöker hon göra allt exakt likadant nästa gång. Är ju oerhört tacksamt att rida en sån häst, men samtidigt ett stort ansvar, och med stoooora krav på min tydlighet...

Igår och idag har Tilly alltså longerats. Anvisningen var ju tömkörning, men tänkte longera de första gångerna för att hon bara ska jogga på, jag ställer inga krav mer än att hon ska gå i det tempo jag begär. Inspänd med gummisnodd för att hamna korrekt med nos och rygg, Chris sa att jag sen skulle tänka nästan lite roll-kur när jag tömkörde. DET tänker jag ju inte göra, men jag förstår vad han syftar på. UPP med ryggen till varje pris, in med nosen så att bakbenen MÅSTE hänga med.

Och hon är så fin! Jag kan inte se mig mätt på hästen! Skulle kunna låta henne trava runt mig i timtal och bara titta beundrande på henne. Det ser HELT JÄKLA KLOCKRENT ut. Hon svingar med ryggen och trampar under sig i galoppen som om hon aldrig gjort annat. Inte en antydan till hälta eller orenhet, bara riktigt trevliga gångartet. Hon är ju ingen gångartshäst på så sätt att hon är det minsta flashig, men hon har tre mycket TREVLIGA gångarter, taktfasta och korrekta. Sen går det säkert att plocka fram mer gång, men den dagen den sorgen.

Gosig och trevlig är hon också, lät mig massera de onda musklerna idag utan att ge mig onda ögat, och verkar på det hela sättet väldigt harmonisk just nu. Och är min häst glad så är jag glad.

6 kommentarer:

sara sa...

sv. Tack snälla du! <3

Jo då, jag sitter nämligen och betalar av mycket pengar i 12 år framöver för att ha kunnat köpa min vita pegasus haha så det glömmer jag inte :D

Caroline sa...

SV dessa betten är det:) http://www.tophorse.se/ekkiafullcheekbettflexi-p-636.html?cPath=58_69

Maja sa...

Jo, jag tror faktiskt det. Men dels kommer hon ju inte kunna eller hinna gå lika 'höga' klasser då, och dels har jag inte riktigt utrett hur det fungerar om jag ger henne hästlicens och de efter köpet vill att hon ska ha ponny (vilket är meningen) =/
Men vi får se! ;)

sara sa...

sv. Fy vad tråkigt! :(

Siri sa...

Ja!
Då ses vi där. Vilka höjder?

Zandra sa...

Sv: ja självklart gör den det. Därför jag skrev "oftast asiatiskt" innom perentes.
Nu äter jag inte soppor och inga pålägg heller, så vida de inte börjar ha i soya i ost och skinka......... Såserna är i så fall det jag utsäts för, men oftast ber jag alltid om såser separat (pga mina andra allergier) så soyan är ingenting som varken har eller kommer belasta mig fortsättningsvis. Eftersom jag inte är dödligt allergisk så kan jag hantera reaktionerna som i så fall drabbar mig. Men tack för omtanken!