tisdag 3 juli 2012

Jag skriver inte här för att det inte händer någonting. Tjugo minuters ridning på fyrkanten eller tömkörning är inte mycket att rapportera om. Skulle varit väldigt glad om det fortsatt inte funnits något att rapportera om, men som vanligt med hästar funkar det inte riktigt så.

Tilly har fått något slags utslag på bakbenen, dem fick hon för ett par dagar sen. K tittade på dem, meddelade att hennes häst haft likadana, och att jag bara skulle tvätta med Hexocil och låta vara. Hon hade ridit ändå, men eftersom Tilly var varm i benen och lite gallig ville jag absolut inte röra på henne. Provade att tömköra första dagen för att se om det skulle värma ut, men det gjorde det inte. Eftersom hon dessutom var ganska loj så lät jag henne bara stå. Jag gav det ett par dagar så, och igår var hon fin i benen, inga utslag, ingen värme och inga gallor.

Idag skulle jag hämta in henne bara för koll, och utslagen har fullkomligt exploderat. Hon har dem upp över rumpan och låren, under magen, de har spritt sig till frambenen och även upp på bogen. Utslag är fel ord att beskriva dem med, men det finns inga andra ord. Det började liksom som grått damm, där håren lossnade om jag drog i det. Inte så mycket, inga kala fläckar eller så, mer år mugghållet, fast dammigt och inte krustor.
Nu är det mer att beskriva som sårvätska som sipprat ut och gjort ljusgula krustor, som jag kan dra/peta loss och håret följer med. Jag har nu inte rört dem såklart annat än för att tvätta av hela henne.

Har aldrig sett något liknande. De verkar inte klia, men de gör ont, i alla fall de på kroppen. Hon är hängig, men har ingen feber och äter normalt.

Ringde veterinär direkt, men eftersom klockan var halv sju bestämde vi att de skulle komma ut på morgonen istället (jag hatar att känna mig snål sådär!)

Är det någon av er som sett något sånt här förut? På benen är de kanske en cm gånger två mm, och de största på låret är kanske 2*2 cm. Jag vet att det ser ut som flugägg eller liknande på benbilden, men det är det inte, det är gul sårvätska.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu får det väl ändå räcka, vara nog med sjukdommar för Tillys del.!. Har hon månne en inbyggd sjuklåda, där det sipprar ut lite elakheter då och då? /mamma

Birgittas hästsida sa...

Men guuud!!! Har ingen aning om vad det är- allergisk reaktion på något?
Ser fram emot en uppdatering.
Jättesynd om er båda!!!