tisdag 21 juni 2011

Gudars vad svårt det är att hålla igång skrivandet när jag både varit iväg på jobb och haft helg. Men hur som helst, ska se om jag kommer ihåg veckan.

I onsdags trimmade jag här hemma på hacket, och hon är som sagt SÅ FIN på det. Blir en helt annan häst, stabil och taktfast. Övade övergångar och inte en enda smäll med huvudet blev det. Hon går fortfarande lite för lågt och tungt, jag får lite grann hålla upp henne i tyglarna, vilket jag gör under uppvärmningsfasen, men sen krävde jag av henne att hon skulle gå av sig själv genom att ta uppresande tygeltag (typ hela tiden), men sen fattade hon och blev riktigt fin. Jag är ganska säker på att hon inte har problem med tänderna, men ska ändå fortsätta rida på hacket hela tiden utom när jag eventuellt måste rida på träns, och sen boka en tid för han Torbjörn när han kommer hitåt.

På torsdagen red vi hopptävling, och om jag tyckte att det var katastrof att vara tvungen att avbryta ritten under dressyrtävling, så är den bottenpunkten slagen nu. Vad sägs om utesluten i båda klasserna? I första pga tre olydnader på hinder nummer två, som var en helt vanlig beskedlig oxer utan pynt eller annat. Vi kom nära första gången, och då försvann liksom hennes självförtroende. Jag hoppade om ettan och gick ut. Strök mig från klass nummer två och begärde omstart i 90 istället. Hon var återigen jättetrevlig på framridningen även om jag mest bara skrittade runt till andra starten. In på banan igen, hoppa ettan utan problem, hoppa tvåan utan problem, tjoho tänkte jag, rider upp mot trean som är ett räcke som står snett, två bommar över häckar med ris i, och redan när jag gick banan så VISSTE jag att Tilly skulle titta på det och var därför beredd på ett stopp. Var dock INTE beredd på stopp och vänd och fann mig strax stående bredvid hästen på marken med tyglarna i handen. JAG? Jag ramlar ALDRIG av!?

Tilly blev jätterädd av att jag ramlade av, så jag gick fram och visade henne hindret igen från backen, sen gick vi ut och hon hade nosen i nacken på mig hela tiden. Helst hade jag velat sitta upp och hoppa ett hinder till igen, men det får man ju inte, och det är lite surt.

Jag kan inte säga så mycket om att det gick som det gick faktiskt, allt är ju fortfarande träning för henne, hon har ju faktiskt inte gjort något av detta innan. Och om det är det som krävs så får jag väl harva runt i 90 CR med omstarter tills hon fått upp självförtroendet och lärt sig hur det går till. Tror inte på att man inte ska tävla innan hästen är helt redo, hon måste ju fortfarande få in tävlingsrutinen med nya platser och nya hinder, så det är ju bara att åka ut och träna.

Dagen efter fick hon vila eftersom jag var borta på jobb. På lördagen red jag ut en sväng utan några särskilda krav. På söndagen hölls jag sällskap av F som gick till fots medan jag skrittade, vi gick "runt", en runda på grusvägar som är åtta kilometer. Ungefär halvvägs finns en trevlig skogsväg på 4-500 meter som jag först travade bort på, och galopperade tillbaka medan F fortsatte gå, och sen travade jag ikapp henne på grusvägen, på vilken hon hade hunnit förvånansvärt långt. En riktigt trevlig och bra runda faktiskt som jag ogärna rider själv då sista tre kilometrarna går på mer trafikerad skogsväg och jag vill ju ha med hunden så långt det är möjligt, och nu kunde F ha koll på honom. Alldeles lagom runda för konditionsträning/ren motion alltså. Nästa gång Tilly ska ha en skrittdag tänkte jag gå själv bredvid henne så kan jag galoppera skogsvägen barbacka fram och tillbaka - två flugor i en smäll.

Igår fick jag också sällskap i form av min käre sambo som höll jämna steg med oss med hjälp av cykel. Det blev mycket trav och galopp och många övergångar på grusvägarna som är trevligt nysläpade och genomregnade. Tilly blev sur för att hon inte fick galoppera så fort hon ville och tvärade och slängde ut baken och slog med huvudet, men jag var envis och mycket konsekvent för en gångs skull och till slut köpte hon faktiskt läget. Fast hemåt-traven gick ändå något snabbare än planerat.

Ikväll var planen att jag skulle köra henne hem till min dressytränare, där all dressyrträning kommer ske under sommaren, för att hon skulle kunna rida ett pass på henne - något vi pratat om länge men som inte blivit av än. Men nu har min hopptränare (Görans ägare) smsat och sagt att John kommer till henne ikväll, och han ska kolla på Göran och även på Tilly så då vet jag inte riktigt hur det blir, måste kolla om jag kan ändra tiden, och även med John om det är okej att Tilly är riden innan, annars får vi nog strunta i träningen och boka om den.

Inga kommentarer: