söndag 5 juni 2011

Tilly går just nu i min sommarhage och äter gräs, och har så gjort sen i torsdags. Här har det varit så fint väder att de fått gå ute även på nätterna (och gett matte sällsynta sovmorgnar). I natt ska det dock möjligtvis regna, och även om jag inte tror att de smälter av regn så är jag - som jag skrivit tidigare - ganska övertygad om att Tilly behöver få stå inne på nätterna lite då och då för att "vila upp sig" från att gå på bete.

Har inte ridit en meter heller, vilket med tanke på vädret ju är rent slöseri, men å andra sidan är det ju mest morgnarna som varit ridvänliga med tanke på värme och insekter, och det ska bli intressant att se om jag känner någon skillnad på Tilly efter ett par dagars vila så här. Idag tänkte jag rida en liten sväng i skogen, och idag tror jag inte att jag känner någon skillnad eftersom jag faktiskt tror att hon kommer vara trött. Imorgon är hon nog piggare. Hade egentligen tänkt låta henne vila idag också ju, men eftersom det ska regna hela nästa vecka och vi ändå åker bort torsdag-söndag så rider jag heller idag och imorgon när det ska vara fint väder, och sen så får vi se hur det blir med det påstådda ösregnandet i nästa vecka.

Uteritt på hack idag alltså, faktiskt uteritt på hack alla dagar som det överhuvudtaget blir ridning från idag ända fram till nästa torsdag då det är hopptävling. Är ju hemma igen på söndag, och hinner visserligen inte rida då, men sen är det ju tre riddagar innan tävlingen. "Riktig" tävling denna gång, det blir spännande. Är anmäld till 90/1 m, men är beredd att stryka mig från klass två om hon skulle vara trött eller inte helt med, så viktigt är det inte.

I onsdags var vi ju alltså på Pay & Jump bara hon och jag (är visserligen för det mesta bara hon och jag, men ibland lyckas jag få hjälp på tävling av antingen F eller mamma). Hon är så väldigt behändig att ha med sig, lastar ur och i sig själv i princip, och när jag skulle brodda så la jag bara tyglarna över halsen på henne och sen stod hon där medan jag pysslade med brodden. Förvisso är det svårt att gå iväg då på tre ben, men hon försöker heller inte. Hoppade ju bara 70 + 80 cm, och red inte fram så länge till första, kanske 25 minuter totalt med skrittpauser, och hoppade bara fram fem språng så att hon skulle fatta vad det rörde sig om.

Var på Köpings ridklubb, och de är oftast väldigt bra organiserade, och trots en sen start och lite skrivarstrul så flöt det bra även denna gång. Ganska knepig bana för att vara Pay & Jump, med lite kluriga svängar, och med många titthinder, men det tycker jag är bra - hellre att det kommer på träning så här än bara på "riktig" tävling. Banan var svårare än en lokal 90 cm, men eftersom det var så lågt för oss så spelade det ju ingen roll.

Utetävling på gräs är alltså verkligen Tillys gebit, och jag är så nöjd som jag kan vara faktiskt. I båda klasserna satt jag bara och åkte häst med låga händer, styrde bara på och lät henne hitta avstånden själv. Det resulterar oftast i en avsprångspunkt lite för långt ifrån, men på dessa höjder går det bra, och i takt med att hon lär sig och får bättre självförtroende så kommer hon taxera in bättre. Det enda hinder som det körde ihop sig för henne var näst sista hindret i runda nummer två där hon inte alls fick till avståndet och var i ganska rejält och snubblade, så att linjen till sista (en väldigt snäv dogleg) blev fel, men då red jag bara runt det och kom på igen så hon skulle få ett bra sista hopp.

Liiite mer än så här måste jag ju rida när det blir ordentlig tävling, särskilt nu på nästa som går på grus (och en mycket mindre bana än Köpings enorma och underbara gräsbana), för annars kommer hon inte hinna bli redo för nästa hinder. Men än så länge så är ju ALLA tävlingar bara träning för oss och jag har inga krav på perfektion eller felfria rundor, så jag är öppen för att både skippa hinder och lägga volter om det behövs. Man kan ju invända att jag inte alls borde ut och tävla vare sig dressyr eller hoppning så här innan hon egentligen är redo, och nej, det borde jag ju inte om jag nu red för vinst, men eftersom det inte är det som är poängen just nu så kvittar det ju om hon är redo eller inte. Tävling just nu är bara ytterligare ett träningspass för oss, och eftersom vi ändå måste åka transport för att träna så är det ingen skillnad på det för Tilly.

Jag ska hoppa lite grann här hemma också nu innan vi åker och ska då prova att hoppa på mitt ponnyhack för att se om hon tycker bättre om det. Som det är nu så förefaller det som att hon blivit ryckt i munnen alltför många gånger tidigare, för hon hoppar inte gärna med ryggen och drar gärna bak huvudet en aning "i försvar" över hindret. Ska lägga upp ett inlägg med lite bilder snart där det illustreras. Hoppar vi på hack så kanske hon fattar att det aldrig kommer komma något ryck, oavsett hur knepigt hon än hoppar.

Inga kommentarer: