tisdag 31 maj 2011

Gårdagens träningspass gick bra, dock var hon lite loj (förmodligen lite trött efter söndagens långa tävlingsdag), så jag tog på mig sporrar, vilket jag sällan rider med annars. Hon tar dem bra i traven, men blir sur i galoppen, och när hon blir sur i galoppen blir det bara massa byten och korsgalopp. När jag rättade till mig i sadeln och satt still och bara använde överskänkeln så gick det mycket bättre och för första gången kunde jag till och med rida ihop henne i galoppen. Hon orkar inte det så länge, max ett varv, men det har ändå gått så mycket fortare än jag trott.

Mamma följde med och filmade, men med nya kamera som inte riktigt ville göra som hon sa så blev det inte så mycket film att ha, och eftersom det är filmat i HD så vill inte min dator ha med filerna att göra. Får se om jag lyckas klippa ihop lite bitar sen som jag kan lägga upp här.

Idag får hon en välförtjänt vila, fast jag är väldigt ridsugen. Måste till Sthlm för jobb (blä), så hade ändå inte hunnit. På onsdag ska vi åka iväg på en Pay & Jump och hoppa svindlande höga 70 + 80 cm. Därefter ska hon faktiskt få ta det lugnt ett tag, det har varit rätt mycket träning och tävling nu på sistone. Jag vill inte ge full sommarvila, för det är ju nu det är som roligast att rida. Skulle jag någonsin ställa av helt så skulle det vara i november eller så. Men ser egentligen ingen anledning till at ställa av helt oavsett, det blir ju så tråkigt med påställning sen och ny uppbyggnad. Tycker det är smartare att ge kortare vilor här och där, med bibehållen ridning före och efter - då hinner hästen inte tappa muskler/kondition, men får ändå ta det lite lugnt.

Upp till en månad kan en häst vila utan att tappa märkbart i muskler och kondition. Nu ska hon inte få vila så länge, och dessutom är det ju långledigt denna vecka, så uteritter blir det nog ett par ändå, men de schemalagda dressyrträningarna har sommaruppehåll nu, och min "närmaste" hopptränare är på lite andra banor de närmaste veckorna. Nästa vecka åker min sambo och jag på bröllop i Italien i fyra dagar, så då får hon ju stå då oavsett. Veckan efter det är det en hopptävling på vår hemmaklubb där jag anmält till 90/1 meter - hur det faktiskt blir med den starten beror på hur hon går imorgon. Men tre veckors vila/lätt ridning får hon nu, sen sätter vi igång lite lätt igen, och sen gör jag samma sak i mitten av juli, det tror jag blir lagom.

Inga kommentarer: