måndag 16 maj 2011

Blogspot har legat nere för mig som för många andra, men det verkar ha strulat längre för mig än för de flesta? Först igår kunde jag logga in och kommentera.



Red hur som helst ut en väldigt trevlig runda i fredags, eller om det var torsdags, jag minns inte längre. Tog en av de längre rundorna och var på väg hem när jag fick för mig att gå på gärdena bakom ett gäng hus och inte på vägen framför dem, och upptäckte därmed en stig in i skogen, på den sida av skogen som vi aldrig annars rider i för att den... ligger på fel sida vägen?



Hur som helst visade det sig bli en fantastiskt trevlig stig, bred och jämn på ca två kilometer - alldeles lagom för en rejäl galopp med andra ord. Slutade förvånande nog vid en vändplan bredvid ett hus som jag inte vet vilket det är, hade kunnat svära på att där inte fanns några hus överhuvudtaget, bara skog och åter skog. Ska kolla upp på kartan var jag var egentligen (älskar kartor), och se om det går att rida runt och komma tillbaka, eftersom jag avskyr att vända.

I lördags trimmade jag lite på ett gärde, och hon gick så fint så fint, var mäkta gott genrep inför söndagens tävling, som det dock slutade med att jag avanmälde från eftersom det fullständigt hällde ner regn här, och SÅ himla såld är jag inte på lokala buskdressyrer att jag utsätter mig (och sadeln) för det. Känns inte så himla bråttom eller viktigt heller, eftersom det är strösslat med lokala dressyrtävlingar här ända in i juli (var är alla hopptävlingar dock, undrar jag?). Så då blev det uteritt på söndagen också. Hon fick gå på ponnyhacket igen, och vi övade övergångar UTAN att slå med huvudet på grusvägarna. Hon är förmodligen inte riden på hack tidigare, och slår sig därför gärna fri i förhållningar eftersom hon inte är van vid trycket, men till slut gick det väldigt fint, och hon hade en härlig gungande trav de få steg hon gick där.



Är lite tveksam till det här med dressyr på hack eftersom hon som sagt är ovan, men det är ju inte bettet som ska ge förhållningen, och det är väl bara att öva? Vill gärna kunna hoppa på hack senare medan vi lär oss varandra eftersom hon hoppar så ojämna språng, och då är det ju trevligt att slippa ha bett i munnen på henne.



Ikväll måste jag till Sthlm på möte igen (blä), kombinerar det med övernattning och fler kunder imorgon så har jag det gjort för ett tag framöver. Räknar med att kunna rida ändå både idag och imorgon, men min dressyrträning missar jag surt nog ikväll. Nästa träning är hoppträningen på onsdag.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Kartor är kul! Och känslan av att hitta en ny väg/stig. Många gånger önskar jag att jag hade tillgång till en häst för hur kul är det att GÅ några kilometer in i "ingenmansland" och sen tvingas vända? På en häst vore det liksom enklare.

Trasselkvast sa...

Jag vet känslan, och då har jag ändå många gånger faktiskt tagit med mig hunden och först gått själv innan jag tar dit hästen. är för många kärr här för att det ska vara kul att sitta till häst ibland.