måndag 30 maj 2011

Alltå, jag är så redigt trött på den här blåsten nu! Det blir bara kallt och svårt, saker flyger omkring och hästarna blir på tårna. Så här mycket och så här länge har jag inte varit med om att det blåst förut. Eftersom jag är höallergiker och har klippt hö, så blir höhanteringen varje dag mer eller mindre tortyr också.

Hur som helst, jag red ju inte i fredags, och i lördags skulle jag ha trimmat lite, men hade så ont i huvudet hela dagen att hon fick vila då också. Förväntade mig därför en väldigt stissig häst igår, men hon var faktiskt lugn och fin. Fick (återigen) en väldigt fin känsla på framridningen (har börjat hitta knapparna nu), och hon skötte sig faktiskt över förväntan under dressyrprovet. Lite hets mot slutet (efter att ha tagit tyglarna igen efter den fria skritten), men klart godkänt, och fortsätter vi rycka upp oss i den här takten vad gäller dressyr så kommer vi kunna rida ritter på godkända poäng inom kort.

På med hoppsadeln och ner till hoppbanan som gick på gräs, men eftersom det var en startfälttävlan och gick på 60-höjd så bedömde jag det onödigt att brodda. Hoppade tre språng och gick sen in - finns ju ingen anledning att hoppa mer när hästen ändå redan var ordentligt framriden. Det visade sig att det här med att tävla utomhus på gräs verkligen var Tillys melodi; hon sög tag i varenda hinder och jag fick en riktigt fin känsla här också. Några kråksprång blev det ändå, för när jag sitter och rider på 60-höjd och med giv och stöd för den höjden, och hon sen hoppar 1,10, så hinner jag omöjligt med att ändra mig. Tyvärr, men nu har hon i alla fall insett att matte är lite klantig där uppe ibland och tar inte så hårt på det längre.

Sen var det som sagt fyra timmars väntan till terrängstart så jag hyrde en box och ploppade in henne med en höpåse, och F och jag kollade lite på andra, sen satte vi oss i bilen och läste böcker och åt godis tills det var dags för bangång. Efter den hann jag kolla på de två första ekipagen innan det var dags att ta ut Tilly igen. Red fram i max en kvart och hoppade en stock ett par gånger innan det var vår tur. Det dröjde till halva banan igenom innan hon RIKTIGT fattade vad det var vi höll på med, men då blev det fart på henne. Vi dundrade över hindren mot slutet, för jag la upp tempot ordentligt för att jag ville se vad hon sa om att hoppa "konstiga" hinder i riktig terrängfart, och det gjorde också att hon tände till.

Så all in all felfria, och jag tror att om det varit riktig tävling och inte bara startfälttävlan så hade vi hamnat åtminstone i de övre 30 procenten. Jag har inget negativt att säga om Tillys insats alls faktiskt, hon är klockren och jag är väldigt glad för henne. Hon gör allt jag ber henne om och hon gör det bra, och som det ser ut nu så kommer hon bli precis den häst jag önskat mig. Plus att hon är min lilla älskling och tycker väldigt mycket om sin matte. Och på alla framridningar var det flera stycken som kom fram och kommenterade vilken söt/snygg häst hon är, sånt värmer ett mattehjärta.

Hon stod till och med snällt i transporten hela 1,5 timmarna hem, nästan, började inte protestera förrän vi kom in på grusvägen hem och hade en kvart kvar - då tröttnade hon och ville ut i hagen. När vi väl kom hem och jag släppte ut henne så sprang hon femton varv i full galopp och snurrade upp stackars Göran rejält.

Det enda negativa jag har att säga om dagen är startlistan med tider. Jag vet inte vem som bestämt att starterna eller upplägget skulle ske som det gjorde, men att ha fyra timmars väntan mellan hopp och terräng, när terrängbanan står klar hela tiden, och det pga många tävlande är samtidiga starter på både hopp- och terrängbanan i alla fall, är för mig inget annat än obegripligt. Dessutom hölls ponnyernas hopprov samlat efter att den sista ponnyn ridit dressyren, vilket innebar att för den stackare på ponny som startade först innebar det hela SEX timmars väntan. Hade de lagt terrängprovet med två timmars vila och låtit även ponnyerna hoppa " i ström" så hade ingen behövt vänta mer än i två timmar. Såg ingen som helst anledning till att sära på hästar och ponnyer eftersom alla red samma program och samma bana som var utan relaterade avstånd. Nej, det förstod jag inte alls faktiskt.

Tyvärr inte fått bilderna av F än, så de dröjer, om jag inte hinner gå ner själv och hämta dem idag.

Inga kommentarer: