onsdag 11 maj 2011

Oj, vad länge sen jag skrev ser jag. Förra måndagens dressyrträning följdes alltså av ett hoppass, som inte kommer gå till historien som världens bästa. Jag såg inte ett enda avstånd, och Tilly kom aldrig riktigt igång i ett för litet ridhus. Positivt dock att det bara var en massa titthinder och Tilly tittade inte på ett enda, brydde sig helt enkelt inte.

Så då fick hon vila onsdag-fredag, och på lördagen red jag sen ett enkelt böja igenom-pass på gärdet, som gick bra, dock var det hiskeligt varmt trots den sena timmen (inte för att jag klagar). På söndagen sen var vi iväg på Pay & Jump och hoppade hisnande höga 60 + 80 cm. Nej, men poängen är ju träning och inte höjdhoppning - att hon kan hoppa och hoppa högt vet jag ju, nu är det bara miljöträning och samspel som gäller. Hon kändes väldigt trevlig överlag i första klassen och hoppade bra på alla hinder, även på vattenmattan som fanns med som valbart hinder (och eftersom det är träning ser jag ingen anledning till att INTE hoppa det?). Sen tog dock nog bensinen slut trots min korta uppvärmning (och obefintliga till andra klassen eftersom vi hoppade igen inom en kvart). Tror mer hon blir slut i huvudet än i kroppen, för denna gång vägrade hon två gånger på vattenmattan utan någon som helst anledning, och trots väldigt mycket ben från min sida. Överlag hoppade hon lite hafsigare andra gången, men det är ju bra att veta - en klass räcker gott och väl under överskådlig framtid.

Igår alltså ny dressyrträning och klart vår bästa hittills. Vila och lite havre gjorde gott för framåtbjudningen, och med mer framåtbjudning kunde jag finslipa mina hjälper och få en stadigare häst som till slut trampade på riktigt fint i LA-form, vilket är exakt så mycket jag någonsin kommer kräva av henne.

Det har känts lite neråt nu de senaste veckorna med allt som hänt och så när hon dessutom känts seg och jag inte vetat varför - nu känns det mycket bättre när jag fått kvitto på att det går framåt och att hon KAN, samt hur trevligt det kan kännas.

På söndag är vi anmälda till hennes allra första dressyrtävling som går i LC:2 och LB:0, fast jag rider den första först och ser hur energin är till andra, känns den inte hundra så stryker jag mig. Vet inte vilken som kommer först då de går på parallella banor med samma starttid och startlistor (givetvis) inte är ute än.

Inga kommentarer: