tisdag 3 maj 2011

Dressyrträning igen igår då, kändes inte som att det gått en hel vecka sen sist?! Kom dit väldigt mycket för mycket i tid (sån är jag - antingen har jag väldigt mycket tid till mitt förfogande eftersom jag i grund och botten är rätt anal, eller så slirar jag in med andan i halsen för att jag räknat fel).

Jag ägnade hela uppvärmningen åt övergångar - skritt/halt och skritt/trav, och när jag sen sa det till min tränare så fick vi fortsätta med det.Blev med andra ord inget särskilt fysiskt pass FÖR HÄSTEN, men desto jobbigare för mig eftersom Tilly fortfarande var lite seg.

Det kan bero på två saker: antingen behöver hon faktiskt få mer kraftfoder än jag ger henne. I dagsläget får hon ett kg proteinpellets som är i stort sett havrefritt, och ett och ett halvt kg kornkross. Samt fri tillgång på hö ute och på silage inne. Kanske behöver hon en liten extra kick av havre? Ska prova att blanda i lite och se om det gör någon skillnad. Dels kan det också bero på att hon på morgonen vägrade gå in i sin egen lilla ruta och sprang iväg ut i Görans hage och jag tänkte att hon fick gå där medan jag fixade stallet, men lät henne sen gå där hela dagen eftersom de gick så lugnt och fint på helt skilda ställen och letade gräs. Nu ser jag inte till den hagen hemifrån, så det är mycket möjligt att hon upprepade helgens vallande den dagen.

Hon blev väldigt mycket finare mot slutet, men övergångarna sitter ändå inte klockrent, hon slår gärna upp huvudet när det blir jobbigt, särskilt om jag tar i yttertygeln samtidigt - det tolkar hon genast som broms och inte som upprätande. Så just nu gör jag övergångar enbart på innertygel, vilket betyder att hon blir böjd, vilket ju inte går för sig på dressyrtävling, vilket jag dock kommer strunta i eftersom de närmaste veckornas tävlande enbart är till för att hon ska få rutin, och om vi sen kommer sist... så svider det i mitt tävlingshjärta, men det är ju heller inte poängen.

Ikväll hoppträning igen, tyvärr den enda dagen som fungerade eftersom jag måste till Stockholm på jobb på fredag igen (blä), så jag får känna efter lite grann om hon fortfarande känns lite seg, för i såna fall låter jag henne vila ända till på lördag. Hon är trots allt bara sex, och även om sexåringar nu för tiden går höga klasser i både hoppning och dressyr så gör ju inte HON det och kan behöva en paus för att vila både kropp och hjärna.

Inga kommentarer: