torsdag 30 juni 2011

Är liiite knepigt att rida precis just nu. Jag tycker om sommar och sol och allt det där, men ur ett hästägarperspektiv är ju 18-20 grader och växlande molnighet bättre. Värmen har jag förstått att de klarar bra, men det blir väldigt mycket broms nu som jag inte har hjärta att utsätta dem för. Det ska tydligen ösregna from i morgon och så långt fram man kan se, vilket väl är en annan ytterlighet, men bättre för ridning än 30 grader i alla fall. Synd bara att det också ska ösregna hela söndagen, för då ska jag på fälttävlanstävling för första gången med Tilly och hon gillar inte regn i ansiktet...

Därför red jag i tisdags seeent på kvällen tillsammans med F som fick sitta på Tilly medan jag själv red b-ponny (fast det KAN inte vara en b-ponny, han måste vara c så stor som han är). Lille ponnyn var oerhört stel i sidorna, vilket ju förstås inte kommer som någon överraskning. Red bara i en kvart, den vanliga lilla uppvärmningsrundan, mer än så vill jag inte sitta på honom till en början, även om han nog med råge orkar med min vikt. Tänkte prova hur han är att tömköra, för det känns ju verkligen som ett lyckat komplement till ridning i det här fallet.

När vi var tillbaka tog jag tillbaka min häst och red ett trimpass på gärdet, och hon kändes fin och positiv om än något seg, men gärdet är å andra sidan ännu mer icke-optimalt än vanligt då det inte är slaget och på sina ställen är det tufsar med högt ogräs som man måste rida runt, och det gör ju ridningen lite svårplanerad.

Igår var det dags för hoppträning hemma i byn igen och när jag satt och kollade på det första gänget som blivit lite sena så misströstade jag lite. En unge på envis shettis som knappt gick att styra, en mamma utan sadel (?) på islandshäst (en liten godbit dock, en sån skulle jag gärna ha!) och en tonåring på unghäst-arab. Kaos var bara förnamnet, men de verkade ju ha roligt, så what the hell, och jag är inte där för att förringa andras träning utan för att miljöträna Tilly.

Tog alla hinder i trav större delen av lektionen då poängen med dessa träningar är dels att hon ska lära sig att hoppa upp sig lite mer och dels för att rida på annan bana med andra hinder som sagt. Det gick alldeles utmärkt idag även om hon var lite loj och trött eftersom de gått ute dygnet runt nu i lösdriften i flera dagar utan att få sova inne (men det är bäst hon vänjer sig, för där ska de vara resten av sommaren, utom dagen före tävling förstås då hon får sova inne). Avslutade med att höja lite grann och framförallt bredda oxern och allt gick bra så jag får vara nöjd. Är ju dessutom oslagbart med 25 minuters aktiv skritt fram och tillbaka, så det blir ju faktiskt väldigt bra ridpass det där.

1 kommentar:

Lina sa...

Sv; Nej, det är min tränares =) Jag minns aldrig men någon sorts korsning med chihuahua och ev yorkie+nåt mer.. typ.. Hihi =)