lördag 2 juli 2011

Varit i Sthlm i två dagar så Tilly fick vila, vilket inte känns optimalt innan en större tävling, men bara att bita ihop, jobb är jobb. Idag red jag dock igenom henne och kände henne lite på pulsen utan att helt trötta ut henne. Har som sagt inget bra ställe att dressyra på, så red på en av gärdesvägarna eller vad man ska kalla det för, två hjulspår med gräs i mitten, men det är nygrusat och mycket tjockt med grus, så underlaget är faktiskt riktigt bra. Dock går det ju bara att rida rakt fram, och sen vända, rakt fram, och sen vända... men vägen är en 700 meter lång, så vi hinner med en hel del innan det är dags att vända.

Och OJ vad fin hon var idag! Trots att jag inte ridit igenom henne i dressyren på länge nu så känns det ändå som att varje gång jag sitter upp och RIDER så går det bara bättre och bättre. Nu KÄNNS det vad hon kommer bli, och om ett år, då ni, då sitter jag på världens finaste dressyrhäst.

Imorgon är det som sagt vår första riktiga fälttävlan, och jag har fått optimala starttider. För stackaren som startar först (kl åtta på morgonen) är det sex timmars väntan till terrängstarten, men jag startar inte förrän tolv och sen startar jag terrängen omkring fyra, vilket med framridning och veterinärbesiktning ju innebär endast dryga två timmar för Tilly i transporten, vilket känns precis lagom för att hon ska kunna vila sig lite. Hade de haft boxar att hyra hade jag ju inte haft något emot längre väntan, men att stå och hänga i transporten gör ju ingen häst glad, även om jag tänkt ta ut henne och låta henne stå och beta någon halvtimme i mitten (om det inte regnar, vilket det - peppar peppar - inte ska göra).

Nu är ju förstås risken överhängande att vi följer vår tidigare trend och vägrar ut oss i hoppningen och därmed inte får starta terrängen, men den dagen den sorgen, och då kommer vi åtminstone hem tidigt. Synd dock att Sverige är så kassa på att anordna renodlade terrängtävlingar, för att för i alla fall majoriteten av de jag känner som rider fälttävlan så är det ju DET som är grejen. Kunde man slippa tävla de andra två grenarna också så skulle nog många skippa det. Jag tävlar gärna hoppning och dressyr, eller i alla fall hoppning, men under en fälttävlan är det ju onekligen terrängen man ser fram emot.

On another note så passade jag på att kolla två stallplatser igår när jag ändå var i Stockholm:

Alternativ 1: större anläggning, ca 30 boxar, ridhus, ridbana, rundcorall, tränare på gården i hoppning och dressyr, fina ridvägar, en kvarts transport till enorm anläggning med bla terrängbana, allt foder ingår, hagvistelse och hagkompisar efter behov, in- och utsläpp och fodring ingår, täckesservice, mockning gick att köpa till för 70 kr/gången eller 700 kr/mån. Anställd personal som utför även andra tjänster vid behov mot tillägg. Sadelkammare, tvättmaskin, fikarum, dusch osv. Ligger 30 minuters bilväg från lägenheten, JOBBIGA 30 minuter med rödljus, rondeller och trehundra gubbar i keps ska tilläggas.

Alternativ 2: liten anläggning hemma på en gård, sex boxar, ridbana, fina ridvägar, fem minuter till sagda stora anläggning eller en kvart till en annan (fast det är egalt i den här delen av Sthlm egentligen, det kryllar ju av tränare och ridhus). In- och utsläpp och fodring ingår i veckorna, helgen kollektivt. Täckesservice, hagvistelse och hagkompisar efter behov. Mockning gick nog att byta till sig med de andra inackorderingarna (jag tar en dag, de tar en annan eller dylikt, detta är en tjänst jag måste ha tillgång till då jag vet att jobbet gör att jag inte alltid kan ta mig till stallet, och jag vill veta att hon blir omhändertagen då ändå). Stråfoder ingick, inget annat. Mycket mer plats för täcken och annat, men inget fikarum eller dusch eller sånt (fast det har jag inget direkt behov av ändå). Drygt tio minuters bilväg hemifrån, tio ENKLA minuter också. Dock urjobbig ägare till stall och gård, sån där som blir personlig två minuter in i samtalet och bara pratar om sitt.

Vad skulle ni valt? Priset är exakt samma för båda (jag har inte bråttom och ska kolla på fler, det dyker ju upp nya platser hela tiden, men de som finns försvinner också direkt).

3 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Inte lätt det där...beror på hur angelägen du är att ha ridhus på plats.

Totalt 1 timmes körning till och från stallet är FÖR mycket tycker jag. Du kan ju i perioder (vid skada tex) behöva åka dit mer än en gång om dagen.

Serafim sa...

30 min bil i sthlm är inte så illa... men jag får rysningar med allt med hästar när stallägarna omgående blir för personliga...

Trasselkvast sa...

30 minuter med bil är som du säger helt okej. Bor man i Skåne förstår jag att man tycker det är långt =) Men jag hittar inte någon sån anläggning för DET priset närmare stan, så avståndet kommer vara konstant, oavsett vad jag väljer. Samma pris närmare stan... ja då får man göra avkall på vissa krav.