tisdag 26 juli 2011

Vad jag INTE förstår, är varför man inte får tävla på raka bett eller hackamore i dressyren. Fritt fram att i högre klasser (där man ju borde kunna rida på enbart tränsbett) stoppa i stänger hur som helst, men det är INTE tillåtet med snällare bett?

Jag fattar inte. Kommer aldrig fatta. Poängen ska väl vara hur hästen går, och helst då att den går på så fina hjälper och snälla betslingar som möjligt, inte vad man rider med? Är det för att det inte är snyggt med hack? Eller är det för hoppinriktat och inte snobbigt nog? Om NÅGOT borde väl Ridsportförbundet sträva efter att alla ska rida så enkelt som möjligt, men nej, inkonsekvensen är total iom att tex pessoa-bett tillåts i ponnyklasser, med små ryttare som alltsom oftast håller balansen i tyglarna.

Igår vanliga skritt/trav-rundan med barbackaritt halva och spring resten. Hästarna verkar vara hjärtligt trött på den nu, även om de givetvis är snälla och följer med. Eller om jag ska vara ärlig är det mest Tilly som går och skvalpar, Göran har alltid öronen framåt och tycker det är kul att vara ute. Idag ska vi gå vår gamla vanliga runda, den som jag träffade vildsvin på sist och därför inte gått sen dess. Den gick vi i stort sett ALLTID förut, för den är superbra, varierad terräng och underlag och man kan stoppa in alla gångarter och ett par språng i den, tar mellan 40 minuter och en timme beroende på hur mycket galopp man lägger in. Förhoppningsvis inga vildsvin denna gång.

1 kommentar:

Birgittas hästsida sa...

Jag hade gärna tävlat MSV dressyr på mitt förra sto som hade ett gräsligt tungfel men det fick man så klart inte- mycket synd tyckte jag då hon gick som en gud på hacket.

Även Archie hade lätt kunnat tävla på hack.

Förklaringen man brukar få på frågan varför man inte får tävla dressyr på hack är att man ju då inte kan bedöma "hästens accepterande av bettet" men då kan man väl ta bort det ur bedömningen TYCKER JAG!