måndag 18 juli 2011

Gick upp tidigt idag igen, eller egentligen är det ju inte tidigare än vanligt, bara tidigare än det blivit den senaste månaden när hästarna gått ute. Intentionen var att rida direkt igen, även om det duggade lite, men när jag väl kom ner till stallet hade duggandet blivit ett sakta strilande istället och jag är för rädd om mina sadlar för att vilja utsätta dem för det FRIVILLIGT (man kanske skulle skaffa sig en uterittssadel?). Och tur var väl det, för när jag sen var färdig i stallet och gick hemåt så är slagregn en bättre beskrivning på det som trillade ner.

De fick dock gå ut utan täcke ändå, Tilly har ju annars flugtäcket hela tiden och kan vara skönt att gå naken ett tag - det är VARMT ute.

I fredags gick/sprang vi vår runda igen, utom de sista 500 meterna då vi red barbacka i grimma hem. Tilly är förvånansvärt trevlig att sitta barbacka på, och inte verkar hon tycka det är konstigt heller. Göran är dock en liten rund soffa att sitta på, MYCKET bekvämt.

I lördags hade jag bestämt mig för att hoppa hemma (min nyinköpta bil är på verkstad för åtgärdande av diverse fix som sannerligen borde varit åtgärdat redan vid köp - vad sägs om saknad baktorkare tex? Lånebilen är fantastisk, men har inget drag = inga träningar). Satte upp en enkel linje med två galoppsprång mellan två räcken; inhopp på max 40 och sen uthopp som började på 60 och höjdes successivt tills det låg på 110. Och jag förstår att det måste vara tjatigt när jag ältar hur fin min häst är, men hon ÄR ju det! Hon hoppade fantastiskt, och visst är det knappast någon större utmaning att hoppa en perfekt upplagd linje, men ingen tvekan och fina hopp gjorde iaf matte glad. Avslutade med några hopp på resten av hindrena, bland annat en oxer på en meter, och det gick lika bra det.

HEMMA har hon självförtroende i alla fall... På söndag är det tävling igen, vi ska bara hoppa 80 + 90 cm (KUL att vissa klubbar ordnar riktig tävling på 80 cm nu för tiden), och tänkte att jag hoppar samma linje igen dagen innan för att ytterligare spä på självförtroendet.

Igår blev det uteritt och F fick rida Göran, därför tog vi det lugnt för att se till att han faktiskt orkade, men han tuffade på som ett litet lok och hade öronen framåt hela tiden, förmodligen mäkta kul att det HÄNDER något.

Tilly vilade senast i tisdags, och fortsätter vädret visa sig från denna sida så blir det nog vila idag igen. Hade lite trista tankar där ett tag om all utebliven träning, och det halvkassa upplägget på ridningen som blivit nu under sommaren, men har bestämt mig för att strunta i det och ta ridningen nu som den blir, och samma sak med träning. Om en månad så flyttar vi och då har jag ridhus och tränare på gården, så jag kan fokusera DÅ.

1 kommentar:

Birgittas hästsida sa...

Trodde aldrig att jag skulle säga det, fördomsfull som jag är mot vissa saker, men jag är mycket glad att jag har en syntetsadel att hoppa och ffa rida ut i.
Oavsett hur mycket det regnar är det bara att torka av sadeln i 5 sekunder- klart!
Min 30-tusenkronors dressyrsadel skulle jag aldrig utsätta för regn och när den putsas är det tusen gånger omständligare.