fredag 29 juli 2011

Idag flyttar vi halva möblemanget, och för enkelhetens skull gör vi det i transporten som jag nu på morgonen fyllt, och vad MYCKET saker det går in! Tre fjärdedelar av allt som ska med är lastat (av yours truly ensam, då sambon lägligt passade på att ha annat för sig), och transporten är knappt halvfull. Har dock inte packat alla hästgrejer än, bara schabrak och vintertäcken, för man kan ju ge sig attan på att packar jag ner en enda liten pryl så kommer just den behövas dagen efter.

Så igår kväll tvättade jag ur hela transporten med grannens högtryckstvätt, och det ska man säga att man borde göra oftare. Den är dessutom mestadels full med häst, hö, spån och diverse attiraljer, plus att jag har sparkskydd på framdelen, så mattan ser jag inte särskilt ofta, men när den nu kom i dagen var det trevligt att se att den såg fin och fräsch ut, och inte ens det faktum att Tilly har isbrodd på bakskorna (pga avsaknad av tillräckligt många blindbrodd) hade orsakat mer än lite fördjupningar. Jag har ju en alu-transport med helgjuten matta, och det är tacksamt både att slippa häva ur den aptunga mattan, samt att vara orolig för golvet, för det är också i aluminium, och innan det blir dåligt har jag för avsikt att byta upp mig.

Inga andra skador vad jag kunde se, förutom att färgen börjat släppa lite i ena hörnet av taket, som är gjort i glasfiber, men det är vit färg och vit glasfiber, så det må vara hänt.

All smuts släppte inte riktigt med högtrycken, så jag hämtade en rotborste och började skura, och fick skura hela transporten. Sen kom grannen och påpekade att jag hade den inställd på lägsta, höjde upp till högsta, och oj vad det gick! Helt plötsligt var det svårt att hålla emot slangen och all smuts bara flög bort. Önskar bara lite att han kommit och sagt det en timmes skrubbande tidigare... Men borsten blev ren i alla fall.

Hur gör ni rent era borstar förresten? Gör ni ens det eller köper ni nya? För annars är ju tipset att använda dem i en timme med högtryckstvätt, blir som nya.

Inga kommentarer: