torsdag 28 juli 2011

Hade mycket mycket bra hoppträning igår. Tilly inledde segt och ville inte riktigt gå fram, och när vi började träningen med att hoppa fram på bom över vattenmatta så förtvivlade jag lite... men hon kom över efter bara lite titt och sen hoppade hon utan knot alla gånger, till och med åt andra hållet när solen låg på och samtliga av de andra vägrade (och en tjej föll av och det var inte jag!)

Det var galet varmt, såg sen när jag lastat på och körde hem att DÅ var det 27 grader och då hade solen ändå gått i moln, dvs det måste varit 35-40 grader på banan. Tilly var som en blöt liten fläck, men inte särskilt trött, det märks att all konditionsträning gett resultat.

ALLA hinder idag var titthinder, och det är ju egentligen bra, för det är precis det Tilly måste öva på. Men det är urtrist när jag redan 15 meter innan hindret känner att hon kommer stanna, det är som att rida i kola och inget jag gör hjälper. Karin tjatar om att sitta upprätt men det är tamejtusan inte lätt när hästen bara går emot. Så det var inte kul. Sen var jag ju osäker på om hon stannade för att hon var rädd, eller osäker, men när hon stannade på en helt vanlig oxer med lådor under som hon låg PERFEKT på sa Karin åt mig att bli arg på henne och gå på henne lite, och har man sett! Plötsligt gick det hur bra som helst att hoppa samtliga hinder, inklusive mur och kulvert och konstig sned linje med lurigt avstånd. Jag kunde sitta still, jag kunde reglera, jag kunde följa med i sprången - det är liksom ingen ÄNDE på hur lätt det är att hoppa och rida BRA när hästen faktiskt hoppar ordentligt.

Alltså, jag måste öva mer på tittiga saker hemma, inte för de tittiga sakerna i sig utan för att träna lydigheten - har jag sagt att vi ska över så ska vi över banne mig. Och CLEARLY är hon inte osäker, utan har bara testat, och det är det SLUT med nu, så till nästa gång åker sporrarna på.

Hur som helst var det himla kul att äntligen få hoppa ordentligt, och jisses som jag ser fram emot nästa gång. Nu har Tilly vila, och jag är mäkta dålig på att komma på häst- men inte ridrelaterade inlägg, så det blir möjligtvis rätt tyst från mig här nu ett par dagar.

Inga kommentarer: