fredag 13 januari 2012

Åh Tilly, världens bästa häst... har ni hört den förut? Red vad som skulle vara ett kort ridpass i ridhuset, men som med fram- och avskrittning ändå hamnade på över timmen - vet inte riktigt hur det blev så, det kändes väldigt kort. Tränade på det vi fått i läxa, dvs högre form, och initialt mer i handen. Rider med graman, för att påminna henne om var hon ska ha huvudet, men efter uppvärmningen hängde den löst, och det är ju så det ska vara. Höger varb gick utmärkt i både trav och galopp idag, och jag kunde fokusera mer på min galoppsits, vilken tenderar att vara vriden åt vänster även i höger varv.

Tilly var nöjd och glad, och jag med när jag efter ett lyckat ridpass kunde släppa in henne i nymockad (spån!) box med mat och morötter. Fortsatte ut i skogen för en promenad med hundarna, där det blåste så jag blev helt stelfrusen. MEN jag slutade promenaden halv fem, och då var det fortfarande ljust såpass att man hade ledsyn, DET hade jag inte för en månad sen.

Igår hopplektion där Tilly faktiskt briljerade. Vi hoppade studs-studs-studs-6 meter till räcke-6,5 meter till oxer, som i slutet låg på ungefär 120, och hon gick klockrent genom serien som till en början bara bestod av bommar, men som sen fylldes på och höjdes upp med hinder. Det märks verkligen att hon har självförtroende nu och egen teknik. I såna här serier gör jag inte så mycket mer än styr och låter henne reda ut var hon ska ha fötterna själv, och det är ju PRECIS så det ska vara. Imorgon kommer en potentiell medryttare (jag vill fortfarande inte, men MÅSTE jobba mer pga ekonomin, och då hinner jag bara inte med något annat utöver stallet), och på söndag är det eventuellt P&J i Södertälje, beroende på hur underlaget är. I snö, halka och storm åker jag ICKE.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Hoppas det faller väl ut med den potentiella medryttaren!

Birgittas hästsida sa...

Det går åt rätt håll nu med ljuset! Helt underbart.

Och skönt att det går åt rätt håll med hästen.

Hoppas du hittar en bra medryttare!

Själv är jag så lyckligt lottad att jag inte behöver någon (åhh...mitt kontrollbehov skulle explodera :))) men däremot har jag ju en "hjälpryttare" 2 gånger i veckan som jag är supernöjd med (vi rider halva passen var och hon gör sådant jag tycker är extra svårt, som att befästa bytena).

Skulle det behövas vet jag att hon kan hjälpa mig att rida även i övrigt och det är otroligt skönt. Kreon är knappast en häst som man sätter upp vilken tomte som helst på, ingen "Archie2" där inte :)))!

Linn Forsström - livet på Stuteri Ängsbacken sa...

Sv: Vi vet att sadeln ligger för långt fram. Mamma hade känt på fel ställe på bogbladet under den tävlingen.
När den ligger på rätt ställe så hjälper det inte i alla fall tyvärr.

Den är för smal i bommen troligtvis och bommen är för rak till hennes böjda rygg. Därav ligger den i bakåtvikt också. Det behövs verkligen en ny sadel i och med att varken jag eller Cherry kan ha den...
Men tills köp har vi Ankis sadel att låna som hjälpte henne att röra sig enormt :)

Tack för kommentaren trots allt, det är viktigt att säga till om sånt, speciellt om man inte vet hur sadeln ska ligga. Men som sagt, hon kände på fel ställe på bogbladet innan :)