onsdag 25 januari 2012

Och så fick Tilly också feber igår. Högst väntat eftersom hennes boxgranne fick feber i förrgår. Jag måste erkänna att min första tanke när jag fick höra att vi hade smitta i stallet var: "Vart kan jag flytta henne IDAG?", men gav sen upp den tanken eftersom hon med största sannolikhet redan bar på smitta. Veterinären tror abortvirus, prover är tagna och provsvar bör komma idag.

Googlade för fulla muggar igår, och blev inte direkt lugnad av att läsa om alla neurologiska problem som kan uppstå, men å andra sidan så läser man ju mest om det värsta på nätet, och på SVAs hemsida står att läsa att de flesta hästar bara får förkylning och inget mer. Det största problemet som jag ser det är att när hästen en gång fått viruset så bär den det med sig, och det kan gå igång i ett senare skede i livet. Eftersom det står 27 hästar i stallet så finns det inget som säger att detta inte kommer hända igen... och igen... och igen...

Veterinären ordinerade boxvila tills febern gått ner, därefter hage i en vecka, skritt i en vecka och sen igångsättning i en vecka (förutsatt att det ÄR det hon tror), och jag som då inte tänker ta några som helst risker inser att det blir minst en månads konvalecens, och jag kan glömma årets första tävlingar, och även alla träningar den närmaste månaden. Så himla typiskt, just när det började lossna så händer något sånt här. Och det är SÅ synd om Tilly också, i alla fall om hon får säga det själv, hon var mycket dämpad igår. Nu hade hon "bara" 38,9, men det är högt med tanke på att hon haft exakt 37,5 ALLA dagar innan.

1 kommentar:

Birgittas hästsida sa...

Usch så trist! Det är i sådana lägen man önskar att man hade eget stall.
Under de ca 20 år jag stod på ridskolan var vi mycket förskonade medan en annan Malmö-ridskola fick något smittsamt (inte A 2- men har glömt vad det var) många gånger med långa isoleringar till följd. Värdelöst om man har en tävlingshäst!