tisdag 31 januari 2012

När provsvaren kom var det inte abortvirus, utan ett annat, oidentifierat virus. Nu är det ju skönt att det inte var abortvirus, utan vad som högst troligt är en form av smittsam förkylning, men förstår inte riktigt hur virus kan vara oidentifierade. De måste ju tillhöra någon stam i alla fall?

Tilly har hur som helst inte varit särskilt sjuk (bara om du frågar HENNE), hon toppade en dag med 39,4, men i övrigt har hon legat på mellan 38 och 38,5. Hon har alltså fått gå ut i hagen de flesta dagar ändå, med ett extratäcke på, som hon förmodligen inte ens behövt, men som jag lagt på eftersom jag fick onda ögat av andra i stallet annars. Idag var första helt feberfria dagen, fast å andra sidan hade hon knappt feber igår heller. Ordinationen av veterinären är en veckas hagvila från första feberfria dagen, sen skritt i en vecka, sen igångsättningsridning i en vecka.

Nu har jag ju inga intentioner att ruscha saker, men jag tror inte att hon behöver tre veckors upptrappning direkt, inte med tanke på hur lite feber hon haft och hur fin form hon var i innan. Dock så tappar ju hästar inte så mycket på en månad, så det är jag inte orolig för, det är mer att jag vill komma igång igen och inte förlora tid. Jag ger henne en veckas hagvila, men med skritt vid hand i nästa vecka, sen så får vi se hur hon är/mår.

Under tiden ska jag rida vit sagoponny =)

2 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Lite väl lång igångsättning tycker jag också utifrån just Tillys "sjukdom".

Siri sa...

Hahaha, jag har lovat mig själv att alltid vara som jag är so I can't help it.

Alltså ja. Du måste verkligen anfalla mig på tävlingen. På Botkyrka va? Antar det eftersom jag inte är anmäld till någon annan. Dum fråga.