fredag 16 mars 2012

Tilly fick vila musklerna i onsdags, och så red jag ett kortare pass igår, bara för att känna om jag kände någon skillnad. Och det gjorde jag! Hon gick fortfarande helst utåtställd i höger galopp, men hon frustade nöjt precis HELA tiden även i det varvet. Kände lite på den förvända vänstergaloppen, och då gjorde hon självmant ett klockrent byte till höger (har aldrig hänt förut). Nu ska sägas att hon fick två doser Djävulsklo på onsdagen, och det är tre dagars karens på det, så effekten satt förmodligen fortfarande i, plus att hon som sagt fortfarande stretade åt vänster och ville gärna byta volt. Så, ganska svårt att säga om behandlingen givit effekt, och i såna fall hur mycket.

Ska rida lite mer avancerat idag, och på bett tänkte jag, får se om det gör någon skillnad. OM vi kommer fram till att hon "bara" behöver lite knäck och lite knyck för att må bra så är förmodligen Djävulsklo en bra grej att ge henne, så hon kan fokusera lite mer på vad vi gör utan obehag.

Hon var givetvis inte med på hoppträningen, men tränare K hade tidigare frågat om jag ville hoppa hennes tävlingshäst lite grann, för själv skulle hon inte hinna innan helgens terrängträning (som jag måste tacka nej till, o grymma värld!). Ett fullblod, togs från banan för två år sen, brötig i hanteringen... hade alltså väst på och inga högre förhoppningar, men vilken häst! Otroligt välriden, enormt svår att hitta knapparna på dock, men vände för tanken och skötte hoppningen själv. Hade lite svårt att följa med i hans språng, men när jag struntade i honom och fokuserade på mig själv så gick det bra.

Det står för övrigt ett PRE-sto i stallet, som ägs av mamma och dotter. Dotterns hästintresse är växlande, och just nu är det mamma som rider enbart. Tidigare har dottern varit med på hoppträningarna, men igår var det mamma som satt på. Stoet hoppar gärna, och har trevlig teknik för att vara ett PRE men vill gärna att det ska gå i 190, och det vill inte mamma, som istället sitter med handbromsen i. Påföljden blir att hästen galopperar på stället och hoppar rakt upp och ner med sänkt rygg, mamma flyger och ramlar nästan av, och håller därmed ännu hårdare, varpå hästen får dåligt självförtroende osv osv...

Har ofta tänkt att jag vill prova rida henne, bara för att se om det är så himla svårt som det känns, eller om det bara skulle vara att låta henne gå framåt lite mer, och igår frågade faktiskt mamman om jag ville hoppa henne på nästa lektion. Det tackade jag ju inte nej till, så om en vecka ska jag hoppa galet PRE-sto. Tanken med Tillys hoppträningar är att hon ska vara med hemma i stallet varannan vecka, och sen rider jag varannan vecka på Runsten för någon av alla de tränare de erbjuder. Ska prova samtliga och se vilken vi föredrar. Jag vet ju heller inte hur hon kommer gå nästa vecka, men vi är anmälda till hopptävling på söndagen, så får vi se om vi kommer kunna rida den eller inte.

5 kommentarer:

Siri sa...

Vill du komma till mig och hämta grejerna, eller ska jag skicka dem? :)

Var är du uppstallad?

Annika - drömmen om 11 barn sa...

Hej! Jag vet inte om du anmält dig till dagens bloggtips hos mig. Om inte, så passa på nu - ikväll utses en vinnare som får bild och text(info) länkat till sig från min blogg som dagligen besöks av ca 2000 unika!

Annika - drömmen om 11 barn sa...

Hej! Jag vet inte om du anmält dig till dagens bloggtips hos mig. Om inte, så passa på nu - ikväll utses en vinnare som får bild och text(info) länkat till sig från min blogg som dagligen besöks av ca 2000 unika!

Sirp sa...

Det gröna flugtäcket och det ljusblåa schabraket med huvan, så 200 :-. Vi kan fixa det på tävlingen, går jättebra!

Jaha, så det är så du känner Thessan?

Siri sa...

Ååååh vad typiskt. Jag startar nog vid 11 snåret, sök upp mig så kan du filma min ritt också (jaaaaaaaaa). Är själv. Mitt nummer är 0704241607 skicka ett sms imorgon.