måndag 5 mars 2012

Åh vad dålig jag är på att uppdatera, borde verkligen skriva varje dag för att det ska bli av. På det här viset minns jag ju inte ens vad som hänt.

Det jag faktiskt MINNS är dels att K ridit Tilly, för att känna på henne och veta vad jag sitter på, och därmed veta hur hon ska träna oss optimalt. Jag tycker ju att jag satt mycket mer tryck i henne och mycket mer press på henne den senaste månaden, men K pressade ännu mer, för att se var gränsen gick. Tilly var INTE glad. Var lite orolig innan eftersom jag inte riktigt visste hur K skulle rida, och jag ville inte att hon skulle vara för hård eftersom hon fick rida henne på bett, men det visade sig vara onödig oro då hon red väldigt mjukt och fint, och i stort sett bara för sitsen.

Det var inte vackert, det var det inte. Filmade, men var för dåligt ljus i ridhuset, så det blev mest sudd av det hela, får se om jag kan klippa ihop något, men det är ärligt talat inte mycket att se. K hade visst kunnat glassa runt på Tilly i trevlig form och balans, men det var ju inte riktigt det som var poängen.

Hur som helst tyckte hon jättemycket om henne, men meddelade att hon inte är helt framme i höger galopp, vilket ju varit hennes akilleshäl hela tiden i och med hennes gamla skada. Hon pressade henne inte heller där, eftersom Tilly visade att hon inte ville. Jag är dock inte särskilt orolig eftersom Tilly dels inte gått korrekt på flera år, och nu helt plötsligt avkrävs just det, och dels eftersom vi lyft ribban den senaste månaden. Hon har heller inte vilat i sjok den senaste månaden, så det är väl bara ännu ett kvitto på att hon behöver just det.

Dagen efter så red jag mest ett uppmjukande pass i ridhuset, hon fick rulla på i flera varv i galopp åt båda hållen. Har haft lite problem med bettfrågan igen, bett är för skarpt för hoppningen, men ponnyhacket är för mesigt. Satte på henne hacket med långa skänklar, och trodde väl kanske att hon skulle bli sur, men hon blev SÅ NÖJD! Det var HELT klart hennes typ att betsling. Ska prova det på nästa hopplektion och se om det faller henne i smaken då med. Rullade alltså bara på, på en frustande mjuk häst, som dock gick utåtställd i högergaloppen och inte gärna ville gå in på volt. Jag tvingade henne heller inte, utan hon gick gå några varv på volten, sen lossnade hon och då la jag ner. OM hon nu har ont eller är stel så finns det ingen poäng i att nöta.

Dagen efter, i lördags alltså, var det dags för hoppträning för Ted Nätterkvist på Runsten. Ville inte boka av eftersom det kostar dyrt, men tänkte att jag lägger av direkt om hon känns ojämn. På Runstens fantastiska underlag var hon dock som en dröm att rida, och hoppade lika så, helt klart vår bästa hoppträning någonsin. Ted var jättenöjd, sa att det var stor skillnad sen sist, och att jag red henne mjukt och trevligt, vilket var väldigt kul, för det kändes verkligen mjukt och harmoniskt.

Igår skrittade jag därför bara ut en runda, åttakilometersrundan i skogen, så hon skulle få skritta igenom kroppen och använda alla muskler som inte används i ridhuset. Folk tycker jag är galen som rider ut NU, det är ju IS ute, men det är ju faktiskt bara is PÅ stigen. Det går alldeles utmärkt att rida bredvid. Fast om Tilly får bestämma så ska man gå mitt på stigen på isen. Gör nu inte så mycket eftersom den mesta isen är mjuk och hon trampar igenom. Är väldigt glad och tacksam över min fina häst som gör allt jag begär och går fram precis överallt om jag kräver det, inklusive traska igenom isiga bäckar (läs: hoppa högt över rakt in i granar, men ändå). Hon protesterar, men lyder när jag säger till.

Nu får hon vila i tre dagar, och sen joggar vi igång lite försiktigt på torsdag, kanske stämmer av med lite lydnadshoppning på fredag, och sen uteritt igen på lördag innan det är dags för årets första hopptävling på söndag. Var först anmäld till 90 och 1 meter avd B, men sen var det 70 starter i 1 meter avd A och oooooorkar inte vänta så länge, så hoppar bara 1 metern istället, och på köpet slipper jag gå upp halv fyra.

Inga kommentarer: