tisdag 14 september 2010

Kom hem i söndags och hann inte rida då. Tack och lov har han inte gått ner så mycket i vikt, han hade vandrat lite de första dagarna, men lugnat ner sig ganska fort, och därefter ätit ordentligt. Han har inte tappat på rygg och mage, däremot lite på länderna. Har köpt nytt tillskott, riskli, så nu får han det och lucern morgon och kväll, samt fri tillgång på hö, så får vi se hur det blir. Han är ju inte direkt lättfödd...

Flyttade dem till lösdriften, och det blir nog skönt för dem att kunna stå inne när de vill också. För att mamma skulle slippa ha så tung hantering av dem så har de gått i hage vid huset den här vecken som jag varit borta, och där finns "bara" skog som skydd.

Dressyrlektion igår, och jag tänkte att han skulle vara lite stelare än vanligt eftersom han inte blivit riden på tio dagar (jag har sån tur med häst att han inte blir pigg och jobbig att rida av att stå, han är som vanligt ändå, det är väldigt skönt). Men han var superfin! Tror aldrig han varit så mjuk och trevlig att rida, en veckas vila här och där är nog recept på framgång. Han har ju varit igång nu sen i vintras när det var så kallt och han fick stå i några veckor, och har bara vilat enstaka dagar sen dess, typ gått två dagar, vilat en, gått tre dagar, vilat två osv. Ganska mycket tävlingar, träningar och kurser har det varit också, jag har varit så fokuserad att bygga muskler på honom.

Så jag pratade lite med min tränare, och nu ska jag prova en annan taktik, bara rida varannan dag, longera/tömköra varannan och en vilodag i veckan, samt alltid vilodag efter tävling. Hittills har jag skrittat efter tävling, och ridit varje dag, samt haft ca en vilodag i veckan. För det är så de hästar jag ridit tidigare har fungerat, men Bellman kanske inte fungerar likadant, så då provar vi ett annat upplägg.

Alltså blev det träning igår, longering idag, uteritt imorgon, hoppträning på torsdag, vilodag på fredag, longering lördag och tävling söndag. Sen skulle han då egentligen vila på måndag, men då är det ju träning som vanligt, så då får han vila på tisdag istället. Schemat är ju givetvis inte hugget i sten, och beror även på om det är tävling på lördag eller söndag, men nu är tävlingssäsongen i princip över här, så då blir det lättare framöver.

Hur som helst så gick han iaf väldigt fint igår, och det är nästan (...) så att jag ser fram emot nästa helgs dressyrtävling.

Inga kommentarer: