fredag 24 september 2010

Red ut i onsdags, superfin dag igen, precis som förra onsdagen. Red lång skrittur, sen hade jag tänkt trimma lite på vägen, men grannen har släppt ut tre hästar i den hagen precis bredvid, så fokus på mig var det ont om. Blev lite trim på ett gärde istället, inte så effektivt, för det är för blött, vilket gör det både tungt och halt, och jag broddar ICKE för att bara hemmaträna.

Igår var det hoppträning, för min vanliga tränare, som har bestämt att hon ska komma varannan vecka istället. Yey! Blev en mycket bra och givande träning, vi var bara tre vilket var rätt lyxigt. Hoppade en enkel liten bana med många svängar, på max 90 cm. Han kändes ganska lydig, och hoppade jättefint idag, inga kråkhopp utom en gång när vi kom väldigt nära. Fast såna språng är rätt bra ibland, han kan behöva hoppa upp sig lite. Nöjd när jag åkte hem, och han stod still och fint tills vi hade fem minuter hem.

Eftersom jag dressyrtävlar imorgon hade jag egentligen tänkt åka till ridhuset idag för trim, men han åkte dit i måndags, igår och ska samma sträcka och lite längre imorgon, så det får vara, jag tränar hemma istället. Ska bara rida igenom programmen lite grann så att de sitter, och strunta i hur han går under tiden. Jag rider, efter att ha läst ett tips hos Birgitta som är länkad här bredvid, alltid med gummisnodd hemma. Det brukar bli en till två gånger i veckan; jag slipper bråka med honom, och han bygger rätt muskler "av sig själv". Jag förstår faktiskt inte riktigt det här hatet mot hjälptyglar. Rätt använda är det ju just det: hjälp. I det här fallet går min häst från sin giraffposition som han har annars när man rider utomhus, och som jag inte är tillräckligt kunnig och han stark för att kunna gå ur.

Imorgon första start nio, vilket innebär uppstigning senast halv sex... Fixar flätor idag, så får vi se hur lång tid jag behöver imorgon. Startar som nummer två i första klassen, och sent i den andra, vilket innebär 3,5 timme mellan klasserna, vilket jag tycker är helt galet, så jag har mailat om att få ändra. De har inte svarat, men om det inte går så överväger jag att stryka från andra klassen beroende på hur det går i första. Vi får se imorgon.

Inga kommentarer: