fredag 1 april 2011

Dagens ridpass var PRECIS lika roligt och härligt som det första, med ETT undantag - smärtan i sittbenen. Tänk att ett riduppehåll på två och en halv månad kan göra att man är så "avvand"? Och då satt jag ändå bara i sadeln i tjugo minuter första gången.

Idag red jag lite mer målmedvetet än förra gången då jag mest bara åkte runt, med öppnor, slutor och skänkelvikningar, vilka gick som en dans. Svårt att tro att det är samma häst som första träningspasset inte klarade av att tvära ett endaste steg. Nu är hon så mjuk och följsam, hon går att böja och svänga - tiometersvolter med tagen bakdel i trav gick som en dans.

De första stegen i trav var idag lika fantastiska som förra gången, sånt himla schwung och tramp, och takten går inte att jämföra med hur den varit. Nu går hon stadigt och ärligt på tygeln hela tiden, hela hästen är liksom ihop och med på ett annat sätt.

Jag är oerhört nöjd med det arbete som beridaren (i brist på bättre ord) har lagt ner. Jag tror ju att hon hade kommit hit med mig också, men inte alls lika snabbt och enkelt. Det har nog hjälpt att hon har ridhus också och kan RIDA på ett helt annat sätt än vad jag kunnat. Sen är den här tjejen så himla trevlig också, kan inte göra annat än att gilla henne.

Nu är det också bestämt att hon tävlar henne den 17e, samma tävling som F ska tävla den nya hästen åt mig eftersom jag ännu inte känner mig redo att hoppa upp på en ny häst och rida henne. Tilly ska bara gå en 90, för att beridaren ska kunna känna hur det känns, och jag ska kunna se samma sak. Den nya hästen, Flingan, får gå 80 + 90 (allt clear round), mest för att hon ska få rutin, och den här tävlingen anordnas av ingen annan än den ridskola där hon står stallad idag. Jag tror heller inte att F klarar av högre än så, hon har trots allt heller aldrig ridit henne innan och har aldrig tävlat häst förut heller. Möjligtvis blir utmaningen för svår för henne, eftersom hästen tydligen är lite hetsig, men hon kan bara göra sitt bästa och blir det alldeles för svårt så får jag väl hoppa upp ändå, eller stryka henne. Som sagt är det bara rutin vi är ute efter, i båda hästarnas fall, så resultatet är fullständigt oviktigt här.

Lite lustigt dock att jag kommer ha två hästar som ska tävlas på samma tävling, men ingen av dem ska ridas av mig. Blir en ny upplevelse. Ska bli spännande att se Flingan också, jag har ju faktiskt inte ens sett någon bild av henne.

Tanken är hemtagning av båda direkt efter tävlingen, men vi får se lite hur det blir med det, det beror på hur benet känns då. Har i och för sig sagt att Flingan ska hit då, men i värsta fall får jag väl låna in en av grannens hästar som sällskap i stallet ett par dagar innan Tilly kommer hem.

1 kommentar:

Irene sa...

Kikade in. Fin blogg du har!
Hoppas det gick bra med hästarna.
Mvh irene