tisdag 26 april 2011

Igår var det då dags för den första, efterlängtade dressyrträningen. Kände mig minst sagt ringrostig i dressyrsadeln, och påtalade för min tränare att trots att Tilly är igång så är matte inte det, så hon fick ta det snällt med mig denna gång.

Passet blev också bara ett "känna-på-pass", där jag just kände efter lite hur hon kändes, och var hon var någonstans, plus att min tränare fick se lite på samma sak.

Framåt har det ju gått, helt klart. Hon är starkare nu och orkar gå långsamt men ändå bärigt, till skillnad från förut då hon helst trampade på för att orka. Det fattas dock mängder i styrka fortfarande såklart, men på LC-nivå är hon ju helt klart. Lite sur blir hon fortfarande i galoppen när jag försöker hålla ihop henne, men som jag konstaterade efter ridpasset - detta är egentligen en för känslig häst för mig. JAG är inte tillräckligt duktig för att plocka fram det där lilla extra ur henne, just eftersom hon är så känslig och jag då inte är tillräckligt finkänslig för henne.

Inget jag bryr mig nämnvärt över faktiskt, utan jag tänker att hon får vänja sig, och jag jobba på att bli bättre. Som exempel kan vi ta trav på volt i höger varv: Jag är lite sned i kroppen och har ständigt höger axel framför kroppen. Om jag inte aktivt jobbar på det hela tiden så ser det lite grann ut som att jag är på väg att svänga till vänster även på volt. Den obalansen leder ju till att jag får kompensera med vänster skänkel och höger tygel för att hålla hästen på volten. När min tränare då igår påpekade just detta (för hundrade gången) så TRYCKTE jag verkligen runt kroppen så höger axel åkte bak... och helt plötsligt spårade hästen som hon aldrig gjort annat och jag kunde ägna mig åt att åka häst.

Nackdelen med den känsligheten är ju uppenbar, men fördelen med att hon är så väl inriden som hon är (nere på Flyinge) är ju att det som i detta fall med volten blir så otroligt tydligt när jag väl gör rätt. Hon är inriden mycket för sitsen, och jag har tyvärr inte blivit tränad i den sortens ridning, vilket gör att jag måste lära om mig nu, och förhoppningsvis därmed få en mer lättriden häst.

Har anmält till en tre, fyra dressyrtävlingar framöver. Som bekant är det inte det roligaste jag vet i denna värld, men vi behöver en knuff och lite övning. Som högst till LB:1, så det är inga drömnivåer vi pratar om. Hon har aldrig dressyrtävlat, så jag ser det mer som träning i att INTE hoppa vita staket.

Ikväll är det hoppträning, och i normalfall ligger såklart inte veckans träningspass på rad så, men igår red vi bara aktivt i en halvtimme, och idag ska vi hoppa med ponnyerna, så jag tror nog det är överkomligt för damen.

Inga kommentarer: