måndag 18 april 2011

Vet inte vad problemet med Blogger är, men det går inte att få fram radbrytningar i normalt skrivläge, jag måste koda fram dem. Ganska irriterande, för jag glömmer bort det från gång till gång, och så skriver jag, publicerar, och när allt sen är i ett enda stycke så minns jag inte var jag skulle ha styckena. Jag har inte ändrat några inställningar och jag kan heller inte göra några annorlunda så att det blir bättre.

Hur som helst, dagen igår kan sammanfattas med två ord: lagom kaos. Den nya lilla hästen som F startade var på TOK för svår för henne. När jag pratade med ägaren, som ju också är Tillys ägare, så fick hon det att låta som att det bara var att hoppa upp och styra, fast det skulle gå lite fort. Och det stämde ju INTE. Detta är en nervig och ganska stissig dam som krävde RIDNING och BALANS, varav F är i sorglig avsaknad av det senaste.

Nu var F ändå oerhört duktig och jag är grymt stolt över henne, hon försökte verkligen så gott det gick, och även om det inte såg snyggt ut så hade hon fått en felfri runda om bara inte det eländes stiglädret hade gått sönder mitt i en sväng så att hon gled av...

Typ det värsta som kunde hända, för hon vägrade givetvis att hoppa om rundan, och ville också stryka sig från nästa klass, och eftersom jag inte vare sig kunde laga stiglädret eller låna ett nytt så kunde jag heller inte starta henne. Vilket i sig är egalt, det var inte starter eller resultat jag var ute efter, bara miljöträning, men tanken var ju att F skulle kunna ha kul med denna häst under sommaren, kanske starta några tävlingar, hänga med på träning och kurser, men hon är bara 16 år och har hon bestämt sig nu för att denna häst är dum så är det så.

Jag gör vad jag kan för att hålla henne positiv, men 16-åringar är ett släkte för sig.

På plussidan så är det en TREVLIG häst, med arbetsvilja, och relativt positiv, fast hon låser sig lite i skallen då och då så man får nog hålla henne sysselsatt. Trevlig i hanteringen (skulle enligt uppgift vara svårlastad, men gick på som en ängel båda gångerna och stod sen som ett ljus både under körning och på tävlingsplatsen), kommer galopperande i hagen när man kommer.

Men det blir nog så att jag får två hästar att rida i sommar, eller så får F rida Tilly lite grann, vilket jag i sig inte är så sugen på, eftersom Tilly lossnat så fint i munnen nu så vill jag helst bara rida henne själv och förvalta det.

Sur på att de som hade henne inte förrän EFTER tävlingen och avramlingen sa att det inte var en bra häst att bara hoppa upp och rida på. Kanske de hade kunnat säga det INNAN?

Idag ska vi rida ut båda två iaf, F har lovat att ge henne påskveckan ut innan hon bestämmer sig, så jag hoppas hon visar sig från sin bästa sida idag. Gummipelham och martingal på hur som helst...

Det positiva är att Tilly gick runt banan lugnt och balanserat, det såg rutinerat och säkert ut och jag är jättenöjd med henne. Får se om jag kan lägga upp filmen på det hela här sen.

1 kommentar:

Sana sa...

Vad jobbigt att det inte går att göra radbrytningar utan kodning :(