lördag 30 april 2011

Red ett rent dressyrpass igår, med exakt samma utrustning som jag hade på hopplektionen, plus en luva - inte ett pip. Ja, minus pannbandet då. Nej, hon gick så fint så fint, jag var rent strålande nöjd efteråt.

Nu går hon att korta och länga i båda trav och galopp, samt ta in på små volter i båda gångarterna. Plus att hon flyttar väldigt trevligt för sitsen, nu ska matte bara lära sig att utnyttja den biten också. Har ett gärde att rida på som harvades förra våren, men som sedan legat i träda, vilket innebär att det just nu är helt perfekt att rida på, platt och sviktande. Dock har vildsvinen bökat upp här och var, så jag får planera mina vägar. Liiite regn på skulle kanske inte skada. Tyvärr har det börjat växa massor med tistlar där nu, vilket än så länge inte gör något då de mest bara binder jorden, men som kommer bli ett problem framöver när de växt sig höga och gör ont på stackars hästben. Bonden slår om jag ber honom, han ska bara ha tid också...

Tävlingsplaneringen framöver är särdeles trist: nästa helg ska vi på Pay & Jump, mest som träning för oss två som ekipage, därefter är det inte mindre än TRE helger på raken med dressyrtävlingar. Först en LC:2 och en LB:0, helgen därefter enbart en LB:1 (jag har tävlat dressyr där förut och vet att det är OÄNDLIGA väntetider mellan klasserna, och jag tror Tilly kommer bli rätt slut i huvudet av att tävla dressyr som det är) och sen en LC:2/LB:0 igen.

Den sista är inte riktigt spikad än, det är nämligen en sällsynt Pay & Cross samtidigt, men det beror på om vi hinner stoppa in någon terrängträning innan dess.

Jag har aldrig ridit LB:0, men det är visst ett unghästprogram? Sen tycker jag nog att LB:1 är ett enklare program än LC:2 (om man nu kan tala om ENKLARE på dessa nivåer).

Först därefter börjar hopptävlingarna på allvar, i juni, för att sen helt ta slut och börja igen i mitten av augusti. Jag bor i ett tråkigt distrikt tävlingsmässigt tyvärr. På så sätt kommer ju Stockholm bli mycket bättre, fast där får jag å andra sidan ta nackdelen med at bli bortlottad - något som inte överhuvudtaget förekommer här, där morgondagens inplanerade hoppträvling istället blev inställd pga för få anmälda.

Just nu går hon och Göran här uppe hos mig i gräshagar, och jag inledde dagen halv sex med att hämta hit dem och stoppa dem i varsin hage, avdelat med endast ett elfritt snöre, som Tilly raskt demolerade ("RÅKADE" fastna med täcket matte!), så nu har jag gett upp det där om att hålla dem isär här uppe. Det tycks fungera helt okej faktiskt, men Tilly vallar Göran en hel del, och jag vet inte om det är något att oroa sig över?

3 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Ska du flytta till Stockholm?

Ang vallning går det förhoppningsvis över. Archie vallade en ponny han gick med ganska mycket i början men sedan gav han sig:).

Trasselkvast sa...

Jo, min sambo vill plugga där så i augusti går flyttlasset. Tillbaka, kanske jag ska säga, jag är ju därifrån och flyttade hit för drygt två år sen och har fortfarande hus där. Så det är därför jag bara behöver sällskapshäst över sommaren. Sen börjar letandet efter bra stallplats i Stockholm istället, suck.

Vad sa ponnyn om det då? Göran säger inget fast Tilly är rätt på ibland. Hur länge pysslade han med det? Nu går de ju bara tillsammans här uppe hos mig och inte i sin vanliga hage, men sen i stora beteshagen kommer de gå ihop igen. Den är på åtta hektar så jag tror att hon kanske kommer valla mindre då?

Birgittas hästsida sa...

Ponnyn var mkt tålig o sa inget. Våra hästar gick i grushage = inget att göra, när de fick gå på gräs slutade vallandet då Archie fick annat att tänka på.

Avundas inte din flytt men du kommer ju ursprungligen från Sthlm och vet vad som väntar med dyrare stallplats osv.