tisdag 11 januari 2011

Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra
Förutom de uppenbara fördelarna med motion och frisk luft så är det ju något alldeles särskilt att vara hästägare. Speciellt när man har ett eget stall och kan sköta sig själv och har multipel daglig kontakt med hästarna; det blir ett särskilt band mellan oss då när man faktiskt träffas så många timmar om dagen.

För mig är ridningen två saker: dels målinriktad, dvs fokuserad på träningar som ska leda fram till tävlingar med förhoppningsvis goda resultat. Jag vill alltid vinna när jag tävlar, jag förstår rent ut sagt inte hur man kan tävla av annan anledning, annat än de gånger man debuterar högre klass, då det ju bara är bra om det går bra. Om träning och tävling inte fungerar så ser jag heller ingen anledning att ha kvar den hästen, eftersom den då inte uppfyller de krav jag har på ridningen.

Dels är dock ridningen också inriktad på välbefinnande. Både för mig och hästen. Jag vill rida så varierat som det bara går, och det inkluderar även att variera uteritterna, som det ju ändå blir mest av. Dressyr kan man slipa på på grusvägarna och hoppa kan man lika bra göra på ett slätt gärde. Tokgalopper på ängarna och hoppning av naturhinder på stigarna hör också dit.

Hästarna blir gladare när de får leva ett korrekt hästliv, vilket i mina ögon betyder rätt sorts foder, lång utevistelse och möjlighet att gå i flock, eller åtminstone med sällskap. Att kunna ge detta till min häst betyder mycket för mig, att komma ner till hagen och se dem strosa tillsammans, eller komma ner i stallet och mötas av ett nöjt lugn är guld värt.

Jag är SÅ glad att jag har möjlighet att ha hästarna hemma, på samma sätt som jag är väldigt nöjd över inackordering med fullskötsel nu såhär på vintern.

Trots att ridningen just nu inte är den mest spännande, så är den ändå rolig eftersom jag känner och ser framsteg på Tilly. Nu har ju dressyrträningen igen, och känslan efter ett lyckat dressyrpass är värd alla de pengar jag lägger ner. Känslan av en glad häst ute i skogen är värd precis lika mycket; när man lyckats ge även hästen glädje i livet.

Inga kommentarer: