måndag 10 september 2012

Dagen bjöd på tjugo grader och solsken - som upplagt för en uteritt, vilket var helt enligt plan. Tänkte bara lulla runt lite för att T skulle få sträcka på sig efter helgen, men mitt antagande om en trött häst kom på skam - hon var precis lika pigg som dagarna innan, och ganska odräglig. Hade på ponnyhacket, vilket var sorgligt otillräckligt, det var först på allra sista sträckan, efter en timmes ridning, som jag fick ihop henne... hjälpligt...

Annars är det en bra runda jag rider, varierat underlag med allt ifrån galopp i sandtag till skritt och trav på asfalt (vilket skrämde livet ur hunden när det satte igång att klappra bakom honom). Hade sån himla tur att jag precis hann hem till stallet när det började mullra och blixtra, och min tanke att släppa ut T i hagen igen la jag på is, och tur var väl det, för jag hade precis fått in henne i boxen när det började ösa ner.

Kul ändå att hon är så himla glad! Ju mer jag tänker på det ju roligare tycker jag att det är. Och ju mer jag läser och ju fler videor jag tittar på, desto mer inser jag att det ju bara är lydnad som gäller. Mycket enkelt egentligen. Lyssnar hon inte så får jag bara göra samma (skit-)sak om och om igen tills det sitter, och eftersom det är en väldigt lyhörd och lättlärd häst så är det bara mig det ankommer på nu.

Imorgon får hon ändå vila trots piggheten, det var inte SÅ länge sen hon stod och jag vill för allt i världen inte överanstränga henne. Sen ska vi träna för K på onsdag och så trimmar vi själva på torsdag. Vila på fredag och sen ny trimning på lördag, och så avslutar vi med tävling på söndag. Veckan därefter ska hon gå lösgörande ute på måndagen, men sen får hon faktiskt vila igen efter det, tre dagar i sträck borde räcka, och om jag skippar havren kanske jag slipper dampandet. Som sagt, jag vet att man inte kommer någonstans på att vila, men jag vågar verkligen inte gå för fort fram. Veckan därefter bjuder på både terrängtävling och P&J, och jag har bestämt mig för ett upplägg med intensivare träningsperioder varvat med fler dagars vila nu - jag måste ju börja någonstans.

Inga kommentarer: