onsdag 12 september 2012

Vilket ridpass T bjöd mig på idag. Lätt det trevligaste vi haft ihop någonsin. Skulle egentligen tränat, men K bytte dag till imorgon, så tänkte "bara" trimma lite lätt på utebanan med hacket med långa skänklar.

Så sa dock K att det stod hinder i ridhuset, så tänkte att då kan jag lika bra prova att rida där och hoppa lite med det hacket för att se om det funkar eller om det är för skarpt. Och sen liksom bara... flöt det.

Hon var så fin! På, men ändå lydig, lyssnade jättefint bakåt fast hon låg på precis hela tiden (bättre för mycket i handen än för lite just nu), och jag kunde verkligen samla ihop i både trav och galopp, samla tre steg, lätta tre steg osv. En sån här ridkänsla har jag inte fått på henne tidigare, det känns verkligen som att något har lossnat. Riktigt fint gung i traven, vilade på steget och satte under sig, för att inte tala om galoppen, som jag dock inte red särskilt länge i. Och för en gångs skull var det någon som SÅG! Tänk om någon kunnat filma lite också...

Övergångar, och halter, allt blev lika trevligt och mjukt, det enda som inte funkade var galoppfattningar, hon vill alldeles för mycket, och så slår det slint i lilla huvudet, så det fick jag hoppa över, och istället jobba på själva galoppkvaliteten. Så mycket hoppande blev det alltså inte, tre språng fick vi till, men jag tror att det här bettet är en aning för skarpt för hoppningen, jag måste vara långt mer följsam än jag är idag, och då blir hon ledsen när jag inte är det.

Imorgon träning alltså, men på bett - hon kommer garanterat inte vara lika fin, men vad gör väl det, dagens ridpass kan jag leva på länge. Hann knappt hem innan jag längtade till imorgon, det är så otroligt roligt att rida just nu.

Inga kommentarer: