torsdag 27 september 2012

T och jag var på terrängträning igår. På en bana som det ösregnat på hela dagen. Och fortsatte ösregna på hela tiden medan vi tränade (det slutade två minuter innan jag skulle lasta på och åka hem igen). Aldrig sett smutsigare häst. Eller blötare matte (det regnade rakt igenom alla regnkläder till slut, jag hade lera i håret under hjälmen). Ibland undrar man ju vad man håller på med som hästsportare.

Men om vi som rider är galna, så är ju folks medföljare ännu galnare, som följer med och står BREDVID i ösregn. Eller som mamman till de två tjejer i tioårsåldern som var med i samma grupp som jag på varsin liten ponny, som snällt stod i ösregn och lera och fixade och broddade, och som efter träningen genomblöt och kall fick ta emot illvrål och gråtande (!?) från den ena tjejen för att hon inte fick brodda av själv. Jag var väääldigt nära att säga både det ena och det andra till tjejen, men lät bli, det hade nog inte tagits emot så väl av mamma heller.

Tänkte dock i mitt stilla sinne att låt ungjäveln brodda själv, sätt dig i bilen och bli varm och ät choklad så länge, så får vi se hur länge den bortskämda gnällungen tycker det är kul med leriga hovar och blöta broddar. Men det finns ju en anledning till att ungen är bortskämd också.

Jag har, i samband med bytet till ny stallplats, beslutat mig för att leta efter en duktig dressyrryttare, som vill rida T någon dag i veckan, gärna för tränare, och som kan tänka sig att tävla i dressyr. En medryttare, utan att ta betalt dock såklart, det är ju jag som får hjälp. Jag gissar att om jag inte har väldig tur, så är detta en sån sak som jag måste hitta någon som JAG betalar, men jag provar såhär nu i alla fall så får vi se vad vi hittar. Har fått massor med mail, intressant nog så tycks inte orden "kunnig dressyrryttare" betyda samma sak för folk, eller så har de mest bara gått på orden "utan kostnad". Plockat ut tre stycken hittills, och har fler på lut, men T ska väl få slippa allt för mycket okänt folk på ryggen helst. Första provridningen är ikväll, så vi får väl se.

Apropå byte till ny stallplats och klagande på den förra, så vill jag, trots min anonymitet som ju ändå relativt enkelt går att luska ut, framhålla att jag på inget sätt är missnöjd med K som sköter om stallet och dess rutiner åt ägarna. K är fantastisk på alla de sätt, jag har mycket nytta av henne, och har verkligen inget att klaga på i DEN vägen. Det är den del av skötseln av stallet som bestäms av ägarna, och som är utanför hennes kontroll som minst sagt brister.

Inga kommentarer: