måndag 17 september 2012

Min duktiga duktiga häst och jag var ju och tävlade igår igen. Vi hade "hårdtränat" hela veckan innan, och jag var faktiskt rätt nöjd med henne till slut. Visst är hon fortfarande instabil, men hon försöker hela tiden, och blir väldigt lycklig över beröm när hon hittar rätt. Vissa saker och övningar fattar hon på en gång, och gör sen om och om igen (hej galoppfattning ur byte av volt, låt oss för all del göra så jämt, förödande för serpentinbågar I tell you), andra saker (sånt som är jobbigare gissar jag) tar lite längre tid att få fram.

Om JAG bara vore en bättre ryttare, tänk vad mycket lättare allt skulle bli då? För jag märker ju att de få gånger som det klickar till mellan oss och vi båda gör rätt samtidigt, då är hon helt underbart lättriden, och oerhört uppmärksam. Det är hon givetvis jämt, det är ju bara jag som inte kan förvalta det.

Hur som helst, tävling. En-dagars den här gången, men vi hade tur och fick ett sent startnummer. Framridningen till dressyren gick bättre än förväntat, trots att det var en liiiten framridning, tillsammans med folk som inte hade koll på etiketten. Para det med häst som borde ha röd rosett (jag VET att det är skandal att jag inte har en än), och det blir väldigt mycket planerande av väg. Väl inne på banan faller hon isär lite grann, men eftersom min sambo faktiskt följde med för en gångs skull så har jag det på film (!) och kan analysera själv. Jag tänker dock INTE visa den här, för trots att det gick ungefär dubbelt så bra (hälften så dåligt) som förra gången, så betyder det ändå inte att resultatet var något att hänga i julgranen.

Hoppningen samma sak, inget att orda om, och sen terrängen, som var SVÅR. 17 hinder med en maxtid på 3,45 minuter. Banan var 2 kilometer lång. Tilly var glad och framåt, men tittade dock på en hel del hinder, hoppade ändå utan problem när jag la om benen och smackade på. Vid hinder nummer 12 var jag slut i benen... tack och lov var då den tekniska biten av banan över och jag kunde gasa lite.
Jag red en SNABB runda, och då kom jag i mål på 3,40...

Slutade alltså, igen, på mina dressyrstraff, vilket räckte till första utanför placering! Trodde jag väl aldrig när jag skrittade av efter dressyren, jag hade varit nöjd med allt omkring en 20-plats. TÄNK nästa år, när jag fått ordning på dressyren, då kommer vi vinna allt sånt här vi ställer upp i.

Jinx, för säkerhets skull.

Har även varit på hästbutiks-utförsäljning, och la vantarna på ett ljuvligt Anna Scarpati-schabrak, vitt med silver och blå passpoal - 400 kronor, som hittat. Jag är nu verkligen ingen märkesnörd, och går definitivt hellre på utseende än märke, men eftersom vi mestadels kör på marin (parat med rött i terrängen) så passade det ju utmärkt.

Och nu ska jag rasera mitt påstående om att jag inte bryr mig om märken genom att lägga upp bilder på tre saker jag VILL HA. Eller okej, bara en av kavajerna då, men de är så snygga båda två att jag inte kan välja...

Kavajerna från Spooks, byxorna från Prestatie Sport.

Inga kommentarer: