tisdag 25 september 2012

Rider varannan dag med bett och varannan på hack med långa skänklar. Har hittat ett bett hon trivs med! Självklart är det ett apdyrt Sprenger! Ska låna det här jag lånat så länge jag kan, och leta begagnat så länge. Hästusling...

I övrigt så har vi ridit på ungefär samma sätt varje dag - börjat med uteritt där hon både får klättra lite och trava lite grann på asfalt, för att sen trimma lite på ridbanan (får passa på så länge det går). Hon är fortsatt ljuvlig att rida, och jag njuter så länge det varar. Hon fäller päls som attan och är därför en aning loj, och jag ska klippa så fort jag får tid, men det är det visst brist på nu för tiden.

Idag ska jag dock tömköra, hon uppskattar nog att slippa ha matte på ryggen som omväxling. Imorgon är det terrängträning, tjoho! Och så ska jag hjälpa till att köra en stallkamrats halta sto till klinik, så det blir en lååång hästdag imorgon. Däremellan ska jag hinna klämma in lite ridning på det där outbildade stoet som jag red innan sommaren. Hon är inte riden sen dess, bara tömkörd, och sist hon reds skickade hon av sin ägare, så det kan bli spännande...

Har hur som helst hittat ett nytt stall nu, har medvetet låtit bli att leta ett tag nu för att jag inte vetat hur det skulle bli med min egen boendesituation och därför inte vetat i vilken förort jag borde leta. Men nu vet jag, och därför flyttar vi nu första november.

På papperet låter stallen lika: 30 hästar, foder ingår, utbildad personal, man kan köpa till mockning och andra tjänster, in- och utsläpp samt täckesservice ingår, ridhus finns, ridbana finns, ridvägar finns. Ligger på ungefär samma avstånd från där jag bor. MEN, skillnaderna är ändå stora: där jag står idag sköts inte underlaget i vare sig ridhus eller på ridbana (och nej, att "kratta" lite med traktor varannan vecka gills inte som skötsel), på nya stället har de fiberunderlag som sköts om tre gånger i veckan. Dagens foder och strö är UNDER ALL KRITIK, och jag köper ju mitt eget, på nya stället är allt inköpt av bra leverantörer och analyserat. Dagens ridvägar finns på papperet, men inte i verkligheten, på nya stället FINNS de, plus att det finns en slinga i skogen som är preparerad på dryga tre kilometer och som även tas om hand vintertid. Oändigt mycket bättre ventilation, finare boxar, faktiskt ANSTÄLLD personal, och mycket större utrymmen för saker.
Förvisso är det dyrare än dagens, men jag behöver inte köpa till foder, jag behöver inte skaffa eget strö, jag behöver inte köpa till tillskott, det kommer ta mig enbart halva tiden att ta mig dit, och jag kommer kunna sänka mina bensinkostnader med minst 30%, så jag räknar allt som allt med att det går plus/minus noll faktiskt.

Sen får tiden utvisa om, eller rättare sagt VAD som är fel på det här stället, men den dagen den sorgen, och man gör så gott man kan för att hästen ska ha det bra.

2 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Låter ABSOLUT som ett mycket bättre stall.

Underlag och foder är ju något av det viktigaste tycker jag, ffa underlaget som man oftast inte kan påverka själv.

Foder KAN man ju köpa själv även om det kan vara både meckigt och dyrt.

Trasselkvast sa...

Just underlaget är ju här en stor stötesten, och mig lika obegripligt som att fodret inte sköts - varför bygger man ett snyggt och fint ridhus och lägger pengar på underlag och att bygga på underlag när man sen ändå inte bryr sig om att sköta underlaget?

Tvistefråga i stallet, bara ett fåtal som är så insatta att de bryr sig, resten harvar på och tycker väl att det är bra att det finns ridhus öht typ.