tisdag 31 augusti 2010

Igår var han dyr, min lilla loppa! Dressyrträning, började med att skritta och galoppera en sväng så han skulle vara "färdig" när jag gick på banan. Har märkt att han går mycket bättre att jobba igång om jag värmer upp utanför banan innan jag börjar böja och flytta, istället för att skritta fram på banan.

Så tjugo minuters skritt och en galopp senare började jag rida fram med stora volter och nedläggning (jag lägger gärna ner redan på framridningen, det är ju då jag vill att han ska vara framåt-nedåt och avslappnad), och han kändes jättefin. Framåt, och med stadigt stöd. Han blir gärna lite hackig annars.

Började med trav-skrittövergångar, för att sedan gå till trav-halt i hörnen, med liten flyttning och ställning in i halten. Sluta på långsidorna därefter, för att avsluta med sluta i galopp på volten. Superfin var han, han tenderar att gå i för hög form annars, och för att få honom att gå ner rider jag gärna med lite för långa tyglar, men inte idag.

Avslutade med en halvtimmes skrittur tillsammans med tjejen på gården där banan ligger. Och sen stod han som ett ljus NÄSTAN hela vägen hem!
Bild från framridning inför dressyrtävling i våras.

Inga kommentarer: