söndag 12 december 2010

Dagens ridtur gick minst lika bra. Började med en kort skrittrunda, för att sen prova om ridbanan var ridvänlig, och det var den. Den blir ju lite kort och trång nu när det är vallar och snöhögar på den, men duger utmärkt för skritt- och travarbete. Pressade henne lite grann, lite högre kortare form och mindre volter, utan protester. Hon är dock väldigt vinglig, nästan som att rida unghäst, skjuter ut bogen, särskilt i höger varv. Vet inte om det beror på att hon försöker komma undan, eller gammal vana för skadan, eller om hon helt enkelt inte är stark nog än. Tiden får utvisa, och det är, som jag tidigare sagt, så SYND att det är sista träningen för i år imorgon (och då är det hoppträning, och det får hon inte vara med på än), det är ju verkligen nu jag hade behövt lite tränarhjälp.

Jag ska se till att komma till ridhus med sällskapet från idag (dottern i huset som äger stallet där jag står), hon är fantastiskt duktig, och kan säkert titta på oss lite grann och ge tips.

Avslutade med ett par galopprundor i snön på gärdet, och det kändes helt fantastiskt, trots jobbig djupsnö och att matte ville gå i kort galopp så fixade hon det galant, superskön och trevlig galopp fick vi till. Hon är helt enormt lätt att sitta på i alla gångarter, nu står jag visserligen i fältsits på gärdena, men jag har noll och inga balansproblem på henne. På B kände jag ofta att jag blev hängande i tyglarna när jag stod upp, att min balans fanns i hans mun, men på Tilly är jag självbärig, oberoende av hur hon rör sig under mig. En härlig känsla för mig, som alltid vetat att jag haft bra balans, men mitt självförtroende på den biten har blivit naggat i kanten av att ha ridit B, som inte är så lätt att sitta på i någpn gångart.

Jag kan tänka mig att lilla damen är väldigt trevlig att sitta barbacka på, men det dröjer nog ett tag innan vi provar det...

Min sambo klickade hem lite arbetskläder för ett tag sen, däribland ett par strumpor till mig. De är gjorda i bambu, och det lät spännande, visste inte att det gick att göra kläder i bambu. Hur som helst så provade jag dem idag, och de var super! Trots 17 minus så frös jag inte om fötterna alls, och det gör jag ALLTID annars. Så de rekommenderas.

Imorgon är det som sagt hoppträning, men inte på Tilly då, utan jag lånar grannens treåring... ja, vad gör man inte för att få hoppa lite..? Ska ta och plocka fram min säkerhetsväst dock...

2 kommentarer:

Lotta sa...

Gör en utfärd till Surahammar och ITAB (eller beställ på nätet - idefixteko.se) och införskaffa några polotröjor i bambu. Tunna och supervarma. Skönt att slippa klä sig i tjocka kläder och ändå hålla värmen.

Rebecca sa...

sv: Jag bor mitt i Skåne, mellan Höör, Hörby och Eslöv. Ca 1,5 mil från Flyinge=) Det är tyvärr svindyrt mer eller mindre överallt=( Önskar jag bodde på en egen gård, men det kommer!=P