lördag 25 december 2010

Sötaste, finaste prinsessan gick så himla fint i linan idag, jag blev alldeles lycklig. I början när jag longerade och hon skulle galoppera så var jag tvungen att hålla allra längst ut i linan, samt själv gå med på en egen ganska stor volt för att hon skulle orka hålla igång galoppen.
Idag höll jag säkert en och en halv meter av linan i handen, och hon gick så fint och bärigt i kort och fin galopp runt mig och höll voltspåret alldeles själv. Jag körde många övergångar, först skritt-trav och sen trav-galopp, och hon lyssnar så fint.

Min lilla loppa, jag LÄNGTAR tills träningarna sätter igång igen, så jag får sitta på henne och KÄNNA hur det känns.

Min nya bil ville inte vara med på noterna idag utan hävdade elakartat elfel ("kör ICKE bilen!"), så jag höll tummarna och försökte mig på att starta mammas avställda bil, som inte körts på tre månader och stått i kallgarage sen dess. Fina bilen startade på första försöket, och gick sen hur snällt som helst på sina sommardäck (fast väldigt långsamt förvisso) till stallet. Jag hoppas att den där snön som de varnat för ska komma väntar till imorgon em så jag hinner ut på morgondagens planerade ridtur innan, för i snöyra kör jag minsann inte på sommardäck. Det gick an idag på hårdpackad, knakig snö, men tror inte att den klarar av någon drevsnö.

För jag vill rida!

Filmade lilla prinsessan idag när jag travade av henne och jag tyckte hon såg fin och taktfast ut, eller vad säger ni? Inte ser man att hon har varit skadad? Inte för att det är så lätt att se i snön, plus att hon går och tittar åt ett hörn hela tiden (det var rådjur där). Hon linas med gummisnodden mellan frambenen av just den orsaken, för att rama in lite mer. Ringarna på min gjord sitter som ni kanske ser väldigt högt upp, och sätter jag gummisnodden där så blir det alldeles för löst och sladdrigt. Det märktes stor skillnad på stadigheten i hästen när jag satte den mellan benen, helt plötsligt så vilade hon i formen och stödde på bettet.

2 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Ser bra ut! Och skickligt att kunna longera och filma samtidigt:)!

Trasselkvast sa...

Man tackar, men det är tack vare att hon gick så fint och stadigt där att jag inte egentligen höll i linan alls. Tio minuter innan såg det annorlunda ut, för då var det galoppstarter, och det är ROLIGT!