torsdag 16 december 2010

Jag skaffade ny bil igår, och eftersom jag bara har B-kort blir utbudet av bilar som faktiskt får dra min 1500-kilos transport ganska magert. Visst kunde jag väga ner den, men lastvikterna är ju redan nu snålt tilltagna med tanke på all utrustning man kan vilja ha med sig. Jag önskar att den där utredningen de tillsatte för snart två år sen snart ska komma fram till vad alla transportägare redan vet - att det är säkrare att få dra tung transport med tung bil, istället för som det ofta blir nu; tung transport med lätt bil. Plus att om man faktiskt bevisat att man kan köra transport (dvs inför ett körprov, inget idiotiskt teoriprov), så ska ekipagets tyngd inte spela någon roll. De facto är det ju så att det är både enklare och säkrare att köra ett tungt ekipage som ligger bra på vägen.

Hur som helst så blev det en sån här. Vansinnigt ful, men det finns egentligen bara Subaru att välja på om man som jag vill kunna kombinera automat, fyrhjulsdrift och hög dragvikt. Diesel går tyvärr inte att passa in i ekvationen, så det blev en bensinbil, men det får jag väl lära mig att leva med. Jag KUNDE valt en ny Kia Sportage också, men... jag ska aldrig mer ha Kia.

För att få er att förstå valet av terränggående fyrhjulsdrift presenterar jag en bild på hur vägarna ser ut häromkring. Detta är den väg jag alltid MÅSTE åka på för att komma någon vart. Och detta är taget på vägens BREDASTE ställe.

Inga kommentarer: