onsdag 29 december 2010

Jag har lite bloggtorka just nu, eftersom alla dagar ser mer eller mindre likadana ut. Det har jag på min andra blogg också, men där kör jag den där listan som har cirkulerat runt, för att ta mig i kragen och skriva ordentligt (går sådär). Nu hittade jag samma sak men med hästtema, så jag kör den här på bloggen:

Dag 1 - Presentera dig och din häst
Dag 2 – Min första häst
Dag 3 - Min största rädsla
Dag 4 - Hur började mitt hästintresse
Dag 5 - Det här finns i min ryktlåda
Dag 6 - Det här äter min häst varje dag
Dag 7 - Min favoritgrej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardagsoutfit
Dag 9 - Mitt bästa hästminne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver din häst
Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra
Dag 15 - Något du och din häst är stolt över som ni har gjort!

Presentera mig själv och min häst då:

Jag har ridit sen jag var väldigt liten, mestadels på ridskola. Har väl som alla hästflickor alltid drömt om en egen ponny, men har inte rika och/eller intresserade föräldrar. Jag hade en sommarhäst när jag var 15, men eftersom varken jag eller föräldrarna var kunniga nog blev det ett sexårigt, halvt oridet travsto och sommaren blev - med en underdrift - inte som förväntat.
Hästintresset fick gå på sparlåga ett par år när jag fyllde 18 och var tvungen att börja betala själv, tills jag fick ett ordentligt jobb och kunde betala för mina egna ridlektioner. Därefter eskalerade det sakta men säkert, från medryttarhäst till hyrhäst på ridskolan, till ytterligare en sommarhäst, till en foderhäst, tills jag äntligen flyttade från Stockholm ut på landet och hade tid och möjlighet att köpa min första egna häst.

Nu är han alltså såld, och jag har ett sexårigt sto på prov. När allt är som normalt rider jag lektion två gånger i veckan. En dressyr för B-tränare som tursamt nog är samma som jag hade i Stockholm, och en hoppning för C-tränare där jag varierar mellan två olika beroende på tider, förutom på sommaren då jag alltid har samma då hon då flyttar sina träningar närmare mig. Brukar även bli en fälttävlansträning var tredje vecka.

Jag tävlade ungefär en gång varannan vecka under säsongen, mestadels hoppning, men även några få dressyrtävlingar, och även två fälttävlan. Är INTE något dressyrfan jag, tycker det är enormt roligt på träning, men inte utöver det.

Mitt lånesto har en gammal muskelskada som nu behandlas och hon är under uppbyggnad och verkar hittills (efter två månader) ha svarat bra. Jag hoppas vi kommer igång och kan tävla lite lättare tävlingar här under förvåren så jag får en bättre bild av vad hon går för. Hon ska enligt ägaren tidigare ha gått 110 hoppning och LB dressyr, vilket hon dock inte har möjlighet att göra i dagsläget. Mina mål med henne är LA dressyr, 130 hoppning och lätt fälttävlan. Sen får vi se om det blir möjligt.
I övrigt är hon en liten kelgris, helt underbar och fantastiskt trevlig att hantera. Och naturligtvis vansinnigt söt.

2 kommentarer:

Lotta sa...

...och klädd i rosa, glöm inte det! ;-)

Birgittas hästsida sa...

Ska bli jätteintressant att följa din dagliga "serie" :)!