lördag 4 december 2010

Igår linade jag Tilly på ett gärde, men det var inte optimalt underlag direkt. Snön som kom i första omgången halvsmälte ju och frös sen på igen, så under detta översta lager med fin pudersnö, finns ett tjockare lager med hård snö som hästarna trampar igenom ibland. Lägg sen till lite isfläckar här och var och du får ett pass som kan gå max i lugn fin trav.

Eftersom John ordinerade lite mer rörelse än så (han sa att hon skulle gå framåt ordentligt, inte ligga och softa utan trampa på bra), så åkte jag i sällskap med stallägarens dotter till ridhus idag, hon red och jag linade i cirka 45 minuter.

Är riktigt riktigt nöjd med dagens pass, jag kunde jobba igenom henne ordentligt, och hon tog för sig och såg riktigt fin ut. Inte tillstymmelse till rörelsestörning någonstans. Jag kan inte säga om hon rör sig annorlunda nu än vad hon gjorde på tex provridningen, eftersom hon inte varit halt per se någon gång, men hon KÄNNS i alla händelser mycket mer tillfreds nu.
Jag kunde jaga på henne utan att hon exploderade i bockningar, och hon kunde ligga lugnt på volten även i höger galopp (fast det var rätt jobbigt, och hon var tvungen att bryta av ett par gånger).
Jag kunde till och med ta in henne på liten travvolt och ställa henne med linan och tvära bakbenen som i en sluta, fast med bakbenen utanför spåret (vad blir det då, förvänd sluta eller vad?) med hjälp av lite pet med pisken utan att hon protesterade, i BÅDA varven.

Det sista hade hon INTE tillåtit i början, då hade hon kosparkat efter pisken, så det tar jag verkligen som ett tecken på att saker och ting börjar falla på plats. Plus att hon var inspänd, låt vara väldigt löst och bara med gummisnodd, men det tror jag inte heller hon accepterat i början. Sen är jag inte så dum att jag tror att allt är löst nu bara hon blivit/blir behandlad, för jag inser ju att det här med att resa sig som hon försvarat sig med, är lite invant, och att det finns ganska stor risk för att hon fortsätter med det sen när jag väl kommer sätta press på henne. Men den dagen den sorgen, det hanterar jag då.

Imorgon ska det hur som helst ridas, tjoho! Uteritt står på schemat, med sällskap ska kanske tilläggas...

Inga kommentarer: